Ommekeer bij auto’s: tweedehandsje heet voortaan refurbished

Peugeot's plan om de levensduur van auto's te verlengen is een ware revolutie in de autowereld, betoogt Erwin Wijman.

Automerk Peugeot komt binnen nu en twee jaar met vijf nieuwe elektrische modellen waarvan er twee wel 25 jaar mee moeten gaan. Dat meldt Autoweek in een stuk met de kop ‘Peugeot: “Nooit meer een tweedehands auto”’.

Dat is revolutionair. Een pleidooi voor levensduurverlenging! Van een autofabrikant zelfs! De ommekeer wordt mogelijk gemaakt door een nieuw platform, zeg maar onderstel, een modulair onderstel zelfs want het is er in vier maten, voor kleine auto’s tot en met SUV’s en busjes, met de naam STLA. Die naam staat voor Stellantis, het concern waar Peugeot met nog veel andere merken sinds 2021 onderdeel van is (net als Citroën, Opel, Fiat, Chrysler en nog negen automerken). Dankzij deze nieuwe modulaire basis gaan hun auto’s vanaf nu veel langer mee. De eerste twee zijn de Peugeot e-3008 en e-5008.

Houden benzine- en dieselauto’s het nu zo'n 15 jaar uit, de nieuwe elektrische Peugeots moeten het zeker 20 tot 25 jaar volhouden. Dankzij updates, zowel van software als hardware zoals interieurdelen die verslijten, blijven ze z.g.a.n. Precies, zo goed als nieuw dus, zoals dat vroeger in De Telegraaf-Speurders heette.

‘Stel je voor, nooit meer een tweedehands auto. In plaats daarvan heb je altijd een frisse auto die aan je wensen voldoet en die je afhankelijk van je wensen kunt updaten of verbeteren’, citeert Autoweek hoofdontwerper Matthias Hossann van Peugeot.

Het werd tijd. Liefhebbers van oude door hen gekoesterde auto’s doen dat al jaren. Die worden dan liefkozend youngtimers genoemd. Terwijl autofabrikanten zelf juist niks meer willen weten van hun oude, vorige modellen. Ik hoorde ooit een Ford-baas bij de introductie van een nieuw model Ford Escort laatdunkend spreken over het model daarvoor. Een hondenhok, zo noemde hij het letterlijk.

Maar nu is er dus Groot Nieuws. De auto wordt duurzaam. Of, nou ja, duurzamer.

Nee, laten we het niet meteen weer relativeren. De autowereld gaat de kant op van de huizensector, waar ook het devies duurzamer bouwen wordt omarmd.

En oude karakteristieke panden/woningen in binnensteden en historische dorpjes worden natuurlijk al langer gekoesterd door hun eigenaars. In mijn woonplaats Monnickendam is in de laatste 25 jaar zo’n beetje de hele binnenstad gerenoveerd. Daarvoor was er van nogal wat verval sprake en algemene verveloos- en scharrigheid. De levensduur van al die fraaie woningen en gevels is daarmee weer danig verlengd.

En kijk naar de MacBookjes van Apple. Ik heb er een van 2011 nog steeds in gebruik. Het mooie ervan is letterlijk het mooie ervan: het ding is nog even fraai als toen ik hem kocht en nog snel genoeg voor veel gebruikte toepassingen als Word, mail en Safari. En de handel in refurbished laptopjes bloeit zoals je weet. Wat heet: het is een complete industrie. Ook dankzij die naam refurbished. En natuurlijk ook doordat die Appletjes mooi blijven. Hard van buiten, zacht van binnen.

Net als huizen. En met dezelfde positieve invloed op de gebruiktprijs.

Refurbished. Zo zou het ook met auto’s moeten heten, en dat gaat nu dus ook gebeuren als we Peugeot mogen geloven

Het wordt nog een hele uitdaging voor autofabrikanten ehhh autocreateurs zoals ze zich anno 2023 liever noemen om modellen te maken die langer dan 25 jaar goed of goed genoeg blijven en aantrekkelijk, en waar ze zelf ook moeite voor blijven doen. Maar ik zie Peugeots 504’s en 404’s en trouwens ook 205 rondrijden die nog verleidelijk aantrekkelijk zijn.

Ze kunnen het dus wel, bij Peugeot, auto’s bouwen die na 25 of zelfs 50 jaar nog niks aan schoonheid hebben ingeboet. Net als bij veel andere merken trouwens. BMW, Lancia, Fiat, Audi zelfs, en Saab - iedereen wil weer een Saab ineens lees ik overal.

En wat ook mooi meegenomen is: een refurbished auto alleen al klinkt zoveel fraaier dan een tweedehands auto. En dan een gebruikte auto. Of occasion, zoals het tot nu toe heette in autodealerjargon.

-Hé buurman, nieuwe auto?

-Ja, nee, ja het is een refurbished.

-O wauw, mooi zeg. Goed bezig!

De occasionprij… ehhh refurbishedprijzen gaan omhoog schíéten.

 

Meer lezen van Erwin Wijman, klik hierrrrr

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie