Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van Screenforce.
Screenforce hanteert nieuwe definities voor de tv-markt. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd, is ondergeschikt aan de plek en het moment van consumptie. Non-lineair heeft een steeds grotere plek in het kijkgedrag, zowel via het tv-toestel als online.
Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. In de nieuwe definitie is de tv-reclamemarkt met 5,2 procent gedaald.
Omzet spot en non-spot
Zowel spot als non-spot daalden. De spotmarkt is in 2017 uitgekomen op 823 miljoen, een daling van 4,6 procent. Positief was dat de tweede helft van 2017 met 3,5 procent een mindere daling liet zien dan de eerste helft met 5,7 procent. Binnen de spot-bestedingen liet online video wel een stevige groei zien ten opzichte van 2016.
De bestedingen van de non-spotmarkt zijn in 2017 gedaald naar 117 miljoen, een forse daling van 9,2 procent. Hiermee komt de omzet weer op het niveau van de jaren vóór het recordjaar 2016. Het lijkt erop dat 2016 een positieve uitschieter is in deze reeks.
Ook binnen de non-spotbestedingen liet online video wel een stevige groei zien ten opzichte van 2016.
Retail grootste branche
Retail was in 2017 opnieuw de grootste branche op tv. Het verschil tussen de nummer 1 en de nummer 2 (voedings- en genotsmiddelen) is groter geworden in 2017. De bruto waarde van de tv-campagnes van de retailbranche bedroeg in 2017 823 miljoen euro.
Unilever blijft de grootste tv-adverteerder, maar dat besteedde bruto vorig jaar wel minder: 123 miljoen in 2016 en 102 miljoen in 2017.
Kijktijd daalt minder hard
We keken in Nederland in 2017 gemiddeld 177 minuten per dag tv via het traditionele scherm. Dit is een daling van 6 minuten, ofwel 3 procent ten opzichte van 2016. De daling is in 2017 lager dan de daling in 2016.
Er werd per dag 13 minuten naar andere content gekeken via aangesloten apparaten (video-, DVD-recorder en set top box met hard disk). Uit aanvullende analyses van SKO blijkt dat er nog eens 12 minuten gekeken werd via andere aangesloten apparaten. Opgeteld bij de Kijktijd komen we op 190 minuten. Dit wordt ook wel de schermtijd genoemd.
Opgeteld werd 25 minuten per dag gekeken naar onbekende content. Dit is een stijging van 30 procent ten opzichte van 2016. De verklaring van deze groei zit vooral in het bekijken van content van VOD-platforms als Netflix, Videoland en YouTube via het tv-toestel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!