Goos Eilander licht ter voorbereiding hier een belangwekkend issue in onze maatschappij toe.
Het meewerken aan de TrendRede is over het algemeen een plezierige activiteit: met de 12 trendwatchers leveren we niet alleen de TrendRede op, maar hebben ook inspirerende ontmoetingen, waarbij we elkaars visie mogen toetsen.
Kennis X Kennis.
De taak die ik mijzelf als Trendbox BV toeken, is natuurlijk het veelvuldig toetsen van die nieuwe kennis aan de cijfers uit ons onderzoek Life & Living, de trendmonitor waarin we inmiddels een reeks van onderzoeken hebben staan van de afgelopen 25 jaar.
Je bent geneigd als mens vooral naar de positieve ontwikkelingen te kijken, naar de effecten van de ontwikkeling om die te implementeren.
Maar soms kom je tot een constatering die wat minder leuk is.
In toenemende mate zit er in ons cijfermateriaal een tendens van maatschappelijke scheiding der geesten. Van Nederlandse burgers die zich een beetje afkeren van de rest van de maatschappij. Die in tegenstelling tot de wens van de overheid nu juist niet participeren in de samenleving, maar ascetisch op zichzelf wensen te zijn.
Voor een belangrijk deel wordt dit maatschappelijk ascetisme door deze Nederlanders gerechtvaardigd met mokkende argumenten. De overheid is niet meer betrouwbaar, we moeten als burgers steeds meer zelf opknappen, voor alles is een nieuw en verhoogd eigen risico, u herkent ongetwijfeld het soort argument en wellicht daarmee ook het soort mens.
Ik maak me hier wel echte zorgen over: in de meest recente meting van ons onderzoek zagen we dat het aantal Nederlanders dat zich vaak eenzaam voelt, in drie jaar tijd ruim verdubbeld is.
Jonge Nederlanders
Anno nu voelt 14 procent van de Nederlanders zich vaak eenzaam. En het opvallende hiervan is niet alleen die verdubbeling, maar vooral (tenminste, dat vind ik) dat het zich veel sterker voordoet bij onze jongste categorie Nederlanders, mensen tussen de 16 en 24 jaar. Van deze ondervraagden zegt namelijk 25 procent zich vaak eenzaam te voelen.
Zij zien de toekomst als een dreigend beeld op zich afkomen, waar ze niets aan kunnen doen of veranderen. Ze doen werk dat hen niet bevalt maar zijn ondanks continue zoekpatronen niet in staat om daar iets aan te doen. Ze hebben veel minder vrienden dan anderen. Ze gooien zich met verve op het internet om daar juist te proberen nieuwe vrienden te maken. En zij ervaren dat dit hen niet helpt.
Zij vinden dat ze vroeger veel gelukkiger waren. Ze voelen zich onveilig op straat. Ze voelen zich bedreigd door de onstuitbare opkomst van de technologie. Ze houden niet van verrassingen. Terwijl juist de technologie hen daarbij helpt. Ze maken veel meer gebruik van internet. Ook voor het doen van consumptieve aankopen. Kopen via internet vinden ze prettiger dan kopen in een stenen winkel.
Ik maak me hier dus wel zorgen over: het is een symptoom van de ontwikkelingen in onze samenleving die niet zo prettig is.
Op dinsdag 9 september wordt in Seats2meet.com Utrecht CS voor de vijfde keer de TrendRede uitgesproken. Wil je bij de TrendRede 2015 aanwezig zijn? Meld je dan aan op www.trendrede.nl vanaf 1 september aanstaande.
De TrendRede is een cadeau voor burgers, bedrijven en bestuurders in Nederland en wordt belangeloos samengesteld door een groep vooraanstaande trendwatchers. Door hun kennis te bundelen, willen zij een bijdrage leveren aan de toekomst van de samenleving waar ze zelf deel van uitmaken. In aanloop naar de TrendRede 2015 kijken zij terug en vooruit en geven zij in een wekelijkse blogserie hun visie op deze toekomst.
Bekijk de overige trendredes in ons dossier Trendtrede 2015
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!