Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk voor sites, maar wordt dus kennelijk nogal eens vergeten.
Tribal heeft een lijst gemaakt met een tiental veelgemaakte fouten op websites.
Wat doen veel website-beheerders en -ontwikkelaars verkeerd?
· Contactgegevens ontbreken op de website. Tip: biedt bezoekers meerdere opties om in contact te komen met de organisatie. Verschillende mogelijkheden daarvoor zijn: ontwikkel een formulier met checkboxen, een formulier met een memoveld of een 'bel mij terug'-formulier.
· Trage websites. De zapsnelheid van consumenten is bij iedereen bekend. Deze geldt ook voor zoekopdrach-ten in zoekmachines. Tip: zorg ervoor dat de website een hoge doorvoersnelheid heeft, want hoe sneller de site hoe beter deze geïndexeerd wordt.
· Homepage geeft niet binnen vijf seconden weer waar de site over gaat. Bezoekers lezen niet, maar zij scannen de website. Tip: werk met activerende koppen, bullets en beelden zodat bezoekers meteen kunnen le-zen waar de site over gaat. De bezoeker moet geprikkeld worden om verder te lezen.
· Afwijkend navigatiemenu. Bezoekers willen weten waar zij zich bevinden, vooral wanneer zij op een willekeu-rige pagina van een site terecht komen. Tip: zorg voor 'broodkruimels' middels een consistente hoofd- en sub-navigatie. Daarnaast moeten bezoekers eenvoudig kunnen terugkomen in een bovenliggend menu.
· Call-to-action punten (conversiepunten) ontbreken. Tip: formuleer duidelijke call-to-action punten zoals: infor-matie aanvragen, brochures downloaden, bestel nu, mail naar...enz.
· Call-to-action punten vallen buiten het venster. Tip: zorg ervoor dat deze punten opvallen, geef ze daarom een prominente plaats op de website.
· Conversiepunten die het e-mailprogramma van de bezoeker opstarten. Tip: werk met eenvoudige formulie-ren óp de website. Dit geldt ook voor de mogelijkheid tot mailen. Zorg voor een e-mailvenster op de website zelf.
· Slecht functionerende (bestel)formulieren. Tip: controleer regelmatig de werking en actualiteit van formulieren.
· Té klein lettertype. Tip: gebruik een duidelijk en leesbaar lettertype, ook als jongeren de doelgroep zijn.
· Ongewenste pop-ups. Tip: plaats geen ongewenste pop-ups op een website. Dit gaat irriteren bij bezoekers die daardoor een website sneller afsluiten. Met de technieken van tegenwoordig worden pop-ups toch meestal geblokkeerd.
Nou, doe er je voordeel mee...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!