Afgelopen 24 september lanceerden vier Nederlandse ondernemers de nieuwe streamingdienst Symphony. Het videoplatform moet muziek van toporkesten toegankelijk maken voor een wereldwijd publiek. De abonnee krijgt live concerten en registraties te zien maar ook verhalen achter de muziek en interviews met solisten en dirigenten. Een abonnement gaat 9,95 euro kosten.
Rob Overman, Henk Bout, José Evers en Bauke Freiburg noemen Symphony ‘de Netflix van de klassieke muziek’ en hun aanpak is ambitieus. Orkesten van naam en faam nemen deel, het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra en Tonhalle Orchester Zürich om er een paar te noemen, en zij gaan vier concerten per jaar livestreamen onder de titel Symphony Night Live. De bedoeling is dat er straks 25 toporkesten meedoen.
Aftertalk
Naast de straks 100 live gestreamde concerten per jaar (4 x 25), is er – uiteraard - een muziekbibliotheek. Daar zitten volgens José Evers, die Adformatie een uitgebreide toelichting geeft, zo’n 500 concerten in. Deze zijn door drie musicologen streng gecureerd, waarbij is gekeken naar een goede verdeling over componisten, orkesten, dirigenten en solisten. Daarnaast hebben we zo’n 100 documentaires, omdat we het juist heel belangrijk vinden om meer context te creëren voor onze abonnees.’ Op het wapenschild van Symphony staat dan ook geschreven: ‘The more you know, the more you enjoy’.
Evers wil wel gezegd hebben dat die live registraties verder gaan dan alleen het concert. ‘Ze filmen backstage, interviewen muzikanten en dirigenten. Wij vullen dat vervolgens nog aan met een aftertalk, “Symphony Insiders”, waarbij onze presentatoren Dominic en Tommy in gesprek gaan over het concert van die avond met uiteenlopende kenners.’
Maar eerlijk is eerlijk, het is niet vreemd als u enige scepsis voelt bij dit initiatief. Klassieke muziek staat meestal immers op, op de achtergrond óf wordt intens beleefd in een concertzaal. Hoe komt het dat Evers, Overman, Bout en Freiburg geloven dat er voldoende publiek is dat hier een tientje per maand voor over heeft? Al helemaal met de gedachte in het achterhoofd dat er al klassieke tv-zenders als Stingray in het Ziggo-abonnement zit? ‘Je bent niet de enige met deze scepsis’, zegt Evers, ‘dat was ook een belangrijke uitdaging bij het overtuigen van investeerders. Wij baseren ons op twee onderzoeken. Uit onderzoek van Midia blijken twee zaken. De omvang van liefhebbers van klassieke muziek wereldwijd is enorm, 500 miljoen mensen, en twee, de bereidheid om een abonnement af te sluiten is groot; 38 procent van de liefhebbers.’
Eigen onderzoek
Die resultaten werden bevestigd door eigen onderzoek. Daar haalden Evers cum suis ook motivaties en de showstoppers uit. 61 procent van de respondenten die bereid zouden zijn om 10 dollar te betalen voor Symphony, willen regelmatig live concerten van over de hele wereld zien. De helft wil graag de beste orkesten van de wereld op één platform bij elkaar hebben. ‘Te duur’, ‘ik zou het niet gebruiken’, ‘ik luister naar concerten, video voegt niets toe voor mij’, zijn de belangrijkste showstoppers voor mensen die níet in de markt zijn voor Symphony.
Pilot
Symphony heeft veel geleerd van de pilot die sinds juni loopt. Evers: ‘We hebben binnen een half jaar tijd het hele platform gebouwd en hetzelfde geldt voor de organisatie.’ Positieve highlights zijn wat Evers betreft het feit dat de eigen producties van de orkesten met alle ‘behind the scenes’ steeds beter worden. ‘Met prachtige uitschieters naar Czech Philharmonic en Montreal.’ En Dominic Seldis, de bekendste ‘klassieke BN’er’ van Nederland (hoewel hij Brits is), doet het wat Evers betreft fantastisch. ‘Een prachtige verhalenverteller.’
Maar niet alles gaat van een leien dakje. ‘Wat tegenvalt is tijd. Het is een enorme operatie waarbij marketing, content, technologie en organisatie moeten worden gebouwd en op elkaar afgestemd. We hebben eigenlijk pas sinds deze week een kantoor. Op afstand werken heeft voordelen, maar nu gaat het erom alles aan elkaar te koppelen.’
6,5 miljoen
De kosten per productie zijn gigantisch, beaamt Evers. Hoeveel abonnees van een tientje heeft Symphony wel niet nodig om het commercieel gezond te krijgen? Evers: ‘Dat is precies de reden waarom de ambities groot zijn. Dit lukt alleen maar als je het groots aanpakt. Het vraagt dan ook om een stevige investering en daarom zijn we trots op het feit dat we 6,5 miljoen hebben opgehaald bij Nederlandse privé-investeerders. Uiteindelijk ligt het doel op een miljoen abonnees binnen 5 jaar - en op basis van de cijfers hebben we dat behouden ingeschat. De cijfers uit de onderzoeken komen veel hoger uit, maar we weten allemaal dat je dat in de praktijk eerst moet bewijzen.’