Supermarktnaam Coop verdwijnt en wordt Plus  

De ketens gaan samen verder als één coöperatie waarmee het de derde grootste supermarktketen van Nederland wordt.

Supermarktnaam Coop verdwijnt en wordt Plus  

Plus en Coop kondigen aan samen verder te gaan als één coöperatie. Met de voorgenomen fusie ontstaat de derde grootste servicesupermarktketen van Nederland na Albert Heijn en Jumbo. Een gevolg is dat de merknaam Coop verdwijnt uit het straatbeeld en verdergaat onder de Plus-formule. Door de samenvoeging ontstaat er een landelijk netwerk van circa 550 winkels met een, naar eigen zeggen, marktaandeel van ruim 10% en een consumentenomzet van ongeveer 5 miljard.

Volgens het perscommuniqué biedt de gecombineerde organisatie werk aan ruim 40.000 medewerkers en bedient het elke week meer dan 4,5 miljoen klanten.

Perspectief

Met het samengaan wil de nieuwe coöperatie een toekomstbestendige en concurrerende speler in het Nederlandse supermarktlandschap worden. Plus zegt dat de combinatie een uitstekend perspectief biedt voor de lange termijn in de competitieve food retail markt, zowel voor de coöperatie als de leden.

Plus en Coop geven aan samen te zijn gegaan vanwege de sterk overeenkomende kernwaarden waardoor de merken uitstekend bij elkaar zouden passen. De merken stellen beide een focus te hebben op klanttevredenheid, duurzaamheid en maatschappelijke impact.

Ambitie

Verder zegt de coöperatie dat er meer focus komt op gemak, inspiratie en kwaliteit terwijl technologie en gezamenlijke data van de combinatie beter moet inspelen op de veranderende behoeften van de klant, vandaag en in de toekomst.

De ambitie wordt uitgesproken dat ‘door een sterkere financiële armslag er verder geïnvesteerd kan worden in het winkelnetwerk en de online propositie. De samenvoeging zou op termijn naar verwachting jaarlijks 50 miljoen euro aan combinatievoordelen opleveren.

Slagkracht

Fred Bosch, algemeen directeur Coop: ‘Wij zijn trots dat we met deze fusie onze unieke positie in het Nederlandse supermarktlandschap verder kunnen uitbouwen. In deze sterk concurrerende en consoliderende markt biedt schaalvergroting meer slagkracht voor beide ondernemingen. Wij zijn ervan overtuigd dat we onze ambities samen optimaal kunnen realiseren vóór en met onze leden: zelfstandig ondernemers én consumenten.’

Duncan Hoy, algemeen directeur Plus, die ook in die functie blijft bij de nieuwe combinatie, voegt daaraan toe: ‘Als Coöperaties staan Plus en Coop dicht bij hun klanten. En we zijn ook dé plek waar ondernemende retailers zich thuis voelen. Door samen op te trekken borgen we dat onze ondernemers ook in de toekomst in hun lokale marktgebied klanten succesvol kunnen bedienen.'

De fusie moet nog goedkeuring vinden bij de leden.

Lees ook: Zo beoordeelt het vak de EK-campagnes

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie