'Shell, Tony's Chocolonely en Ikea volgens marketeers voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen'

Dit blijkt uit onderzoek van DVJ Insights onder consumenten en marketeers in Nederland.

Shell, Tony's Chocolonely en Ikea lopen voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Althans, dat vinden Nederlandse consumenten en marketeers, meldt DVJ Insights op basis van eigen onderzoek. Kijkend naar heel Europa scoren naast Ikea de techbedrijven Amazon, Google, Microsoft en Apple erg hoog. Voor het onderzoek zijn drieduizend consumenten en 2900 marketeers uit vier Europese landen waaronder Nederland ondervraagd.

MVO-eisen van consumenten en marketeers

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor 75 procent van de consumenten belangrijk. Ze willen graag winkelen bij bedrijven die eerlijke lonen aan medewerkers betalen, milieuvriendelijk produceren, hun afval verminderen en aan recycling doen en waarde hechten aan de werk-privébalans van medewerkers. Nogal wat criteria dus, die overigens ook deels terugkomen bij marketeers. Die hechten bij hun eigen werkgever namelijk waarde aan de werk-privébalans, eerlijke lonen en afvalvermindering en recycling. 

'Verliezers' communiceren niet over MVO

Uit het onderzoek blijkt ook dat 82 procent van de succesvolle merken zijn MVO-strategie 'in aanzienlijke mate' verwerkt in zijn marketingcommunicatie. 'Verliezende' merken doen dit veel minder vaak: 44 procent van de verliezers laat MVO niet tot nauwelijks terugkomen in zijn marketing. Of dat bijdraagt aan de lagere bedrijfsprestaties durft DVJ Insights niet te zeggen. Het onderzoeksbureau schrijft wel: 'In het algemeen is het hanteren van een MVO-strategie niet alleen gunstig voor het bedrijf en voor het milieu; een deel van het succes is echter ook het weergeven van goed handelen naar het publiek door het te integreren in de marketingcommunicatie.'

Voor marketeers is klanttevredenheid het belangrijkste effect van een goede MVO-strategie (14 procent). Maar nog lang niet alle bedrijven hebben überhaupt een MVO-strategie. Slechts 56 procent van de ondervraagde merken geeft aan een MVO-strategie gedefinieerd te hebben. En dat zijn vaker B2B-merken (63 procent) dan B2C-merken (51 procent). Er is ook een groot verschil in hoe belangrijk merken een MVO-strategie vinden. Bij 42 procent van de bedrijven krijgt MVO evenveel aandacht als twee jaar geleden, waar veertig procent van de merken juist zegt tegenwoordig (veel) meer aandacht te besteden aan MVO. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie