Meer CMO Report coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.
Aan deze (eerste) editie van het CMO Report voegen we een aantal speciale thema’s toe. Zo ook Live evenementen. Misschien wel omdat we met onze (langdurige) dagelijkse aanwezigheid op digitale platforms, in virtuele werelden, met z’n allen meer dan eerst behoefte hebben aan echte dingen. Live evenementen bijvoorbeeld.
Marketeers zien om te beginnen zeer sterk de meerwaarde van live evenementen als marketingtool. Misschien niet per se voor hen merk, maar wel in zijn algemeenheid. Deze stelling legden we voor: ‘Fysieke contactmomenten met de doelgroep zijn een waardevolle toevoeging aan een marketingstrategie.’ En ja, zo goed als iedereen, namelijk 98 procent, is het daarmee eens.
In de lift
Een stapje verder dan, de stelling: ‘Een fysiek contactmoment met de doelgroep is waardevoller dan een regulier offline- of online mediacontactmoment. Daarop zegt nog steeds 71 pct het daarmee (helemaal) mee eens te zijn. Geen verrassende uitkomsten, want het is een open deur dat fysiek contact meerwaarde heeft, maar nu gaat er om of men er ook de portemonnee voor wil trekken.
Dan brengen we deze in stelling: ‘Live evenementen c.q. activaties worden steeds meer toegevoegd aan de marketingmix voor mijn merk’. Daar zegt nog altijd 63 procent ja op. En daar kunnen we bij optellen dat 65 procent Live communicatie zoals sponsoring, evenementen en beurzen, een belangrijke marketingtrend vindt. Weer een indicatie dat Live evenementen in de lift zitten.
Toch een voorzichtig voorbehoud. Want op de vraag of er in 2024 meer budget wordt gealloceerd naar Live evenementen, zegt 35 procent van de ondervraagden ja. De glas-halfleeg-analyse is dan ‘slechts 35 procent’ of ‘nog niet eens de helft’, maar kom aan, het is wel meer dan een derde. Live evenementen zit in de lift mensen!
Lees ook: Inzicht in impact moet budgetten voor live events opkrikken