Honderden (wijk)agenten gebruiken sociale media om het contact met duizenden burgers te verbeteren en informatie te krijgen over kleine en grote misdrijven.
Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en het Center for Public Innovation naar het gebruik door de politie van sociale media.
Versterkt
Op basis van een analyse van honderden berichten, enquêtes onder honderden burgers en agenten en tientallen interviews met (wijk)agenten concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht en het Center for Public Innovation dat de contacten tussen politie en burgers worden versterkt.
Herkend op Youtube
Hoewel er geen precieze cijfers beschikbaar zijn over oplossingspercentages, laten de vele voorbeelden zien dat de politie via Twitter en YouTube informatie van burgers krijgt en gebruikt om misdrijven op te lossen.
Dat gaat niet alleen om voor high profile-zaken, zoals de rellen in Haren, maar ook voor vele kleinere misdrijven. De Haagse politie kon de dader van een mishandeling aanhouden nadat burgers hem hadden herkend op een YouTube-film. De politie in Brabant-Zuidoost wist een aanrander op te pakken na plaatsing van een film op YouTube. Twitterende wijkagenten krijgen van burgers informatie over hennepkwekerijen, het afsteken van illegaal vuurwerk, straatraces en doorrijden na een aanrijding.
Weinig problemen
De enquêtes onder burgers en interviews met agenten gaven geen indicaties voor negatieve effecten van het gebruik van Twitter door de politie. Honderden twitterende agenten versturen duizenden berichten per week, maar dit leidt zelden of nooit tot problemen voor de opsporing of tot negatieve beeldvorming over de politie.
De ondervraagde politieagenten gaven aan dat zij zich houden aan de algemene gedragscode van de politie, Code Blauw, en dat deze voldoende aangeeft wat zij wel en wat zij niet naar buiten kunnen brengen.
Sociale media 'Politie & sociale media. Van hype naar onderbouwde keuzen.' Nieuwe uitgave in de reeks Politiewetenschap van het Programma Politie en Wetenschap.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!