Snap verwelkomt meer gebruikers maar haalt minder inkomsten uit advertenties

De kwartaalcijfers bevestigen dat Snap minder vraag naar online reclames ziet.

Socialmedabedrijf Snap, ontwikkelaar van Snapchat, heeft in het eerste kwartaal niet aan de verwachtingen van investeerders kunnen voldoen. Die rekenden op een omzet van 1 miljard dollar, maar er werd 989 miljoen dollar gerealiseerd. Geen heel groot verschil, maar wel zeven procent minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. En de eerste keer dat Snaps omzet daalt sinds het jaren geleden naar de beurs is gegaan. Snap wijt de omzetdaling aan een veranderende vraag van adverteerders nadat het zijn advertentieplatform aangepast heeft. Het platform lijkt ook last te ondervinden van toenemende concurrentie van TikTok.

Meer gebruikers

Naast een lagere omzet dan verwacht rapporteert Snap ook een verlies van 329 miljoen dollar in het eerste kwartaal. Overigens wel minder dan het verlies van 360 miljoen in het eerste kwartaal van 2022. 

Snap besteedt zelf graag aandacht aan groeicijfers. Zo heeft Snapchat inmiddels 383 miljoen dagelijkse gebruikers, vijftien procent meer dan een jaar terug. En het vorig jaar geïntroduceerde Snapchat+-abonnement á zo'n vier euro per maand heeft nu ongeveer drie miljoen abonnees. Een nieuwe inkomstenbron voor Snap dus, maar ook een die qua abonnees nog in de kinderschoenen staat. Want momenteel betaalt slechts één procent van de dagelijks actieve Snapchat-gebruikers voor het abonnement. Snap wil het abonneebestand vergroten en zijn advertentieplatform 'significant verbeteren' om de return on investment (ROI) voor adverteerders te verbeteren.

Minder vraag naar online reclames

Adverteerders verleiden om vaker de portemonnee te trekken is een uitdaging in deze verslechterende economische situatie. Dat merkt niet alleen Snap. Ook YouTube zag de advertentie-inkomsten afgelopen kwartaal met drie procent dalen, Google Search zag nauwelijks groei meer en Meta merkte eind vorig jaar al dat adverteerders beter op hun budgetten letten. Omdat veel techbedrijven sterk afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten en dit verdienmodel onder druk staat, snijden zij in hun kosten. Zo ontsloegen onder meer Meta, Google, Twitter en ook Snap duizenden tot tienduizenden medewerkers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie