Na 35 jaar is de Singapore Girl deze week officieel in andere handen overgegaan. And the winner is... TBWA, dat tevoorschijn kwam na een felle strijd die op het laatst ging tussen medegiganten DDB en Publicis. Niet alleen gaat het om een account dat zo'n $60 miljoen op jaarbasis waard is, ook wordt het succesvolle Singapore Airlines met recht tot een van de meest prestigieuze luchtvaartaccounts ter wereld gerekend.
Ian Bateys campagne rond de Singapore Girl was in 1972 een revolutie in luchtvaartreclame, die tot dan toe werd gedomineerd door landkaartjes met netwerken, plaatjes van vliegtuigen en vliegtuiginterieurs. Het verhaal van het piepkleine reclamebureautje met acht werknemers dat het Singapore Airlines-account voor ieders neus wegkaapte met een gewaagd idee - romantische meisjes in sarongs - en samen met zijn klant tot een grootmacht uitgroeide, is omgeven met grote wolken reclameromantiek.
Ian Batey mag dan de vader van de campagne zijn geweest die Singapore Airlines naar de top van zowat iedere luchtvaartstatistiek bracht - hoogste klanttevredenheid, beste cabinepersoneel, grootste marktkapitalisatie, hoogste winstgevendheid, het maakt niet uit - het bedenken van de uitdrukking 'Singapore Girl' wordt aan een ander toegeschreven. Dat was de mode-ontwerper Pierre Balmain, die de sarong kebaya met zijn karakteristieke printje ontwierp toen de jonge maatschappij nieuwe kostuums nodig had.
35 Jaar lang zat Batey Ads, inmiddels onderdeel van ex-winkelwagentjesboer Wire Plastic Products, rotsvast in het zadel, maar de laatste jaren kwam de klad er een beetje in. De campagne werd steeds meer als sleets en te productgericht ervaren, precies de fout die Bateys concurrenten decennia geleden hadden gemaakt. Tekenend was dat Batey, dat uiteraard als zittend bureau was uitgenodigd voor de pitch, niet eens de tweede ronde haalde.
TBWA Singapore verkeert inmiddels, begrijpelijkerwijs, in hogere sferen. (Minimaal een kilometer of elf, zou ik zeggen.) Regio-baas Philip Brett mag uiteraard over de plannen niets loslaten, maar liet zich wel ontvallen dat het resultaat 'baanbrekend' zou zijn, en dat we ons moeten voorbereiden op een 'disruption.'
Creatief Directeur Graham Kelly ging nog een stapje verder. Hij had na het horen van het nieuws zijn 14 weken oude zoontje toegesproken, met de woorden 'Op een dag, mijn jongen, trouw jij met een Singapore Girl.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!