Premium

Seepje scoort applaus met paginagroot ‘sorry’ in kranten, hoewel sommigen er een platte PR-actie in zien

Zijn het welgemeende excuses of is het slimme marketing? Waarschijnlijk beide, en dat is prima.

Seepje heeft afgelopen weekend excuses aan aangeboden in paginagrote advertenties in de VolkskrantTrouw en Het Parool.  Reden: de producten van het zeepmerk worden tegenwoordig als minder natuurlijk bestempeld dan het op zijn verpakkingen heeft staan.

‘Twee van onze ingrediënten die eerder door ons en Ecocert (certificeringsinstituut, jm) als volledig natuurlijk werden bestempeld, blijken toch niet volledig te zijn’, schrijft Seepje in zijn advertentie. ‘Daardoor is bijvoorbeeld onze handzeep niet 100% natuurlijk, maar 99,3%. En ons Wasmiddel Universeel blijkt niet van 99,8% maar voor 99% van natuurlijke oorsprong. En nu? Nu zeggen we sorry.’ 

Seepje verwijst mensen naar een landingspagina op zijn site. Daarop wordt uitgelegd wat er aan de hand is. Het probleem blijkt uit twee ingrediënten te bestaan – voor de fijnproevers: Cocamidopropyl Betaine en Dipalmitoylethyl Hydroxyethylmonium Methosulfate - die reageren met stoffen ‘van petrochemische oorsprong’.

Dat was nooit een probleem, de hoeveelheden waren dusdanig laag dat ze toch als natuurlijk werden gekenmerkt. Sinds kort neemt certificeringsinstantie Ecocert ze echter wel mee in de berekening, waardoor Seepje een fractie onder de 100% natuurlijk zakt.

Door 't stof

Uiteraard is het logisch dat Seepje de consumenten daarover informeert, maar het mea maxima culpa in  drie paginagrote advertenties lijkt buitenproportioneel voor de schuld die het bedrijf draagt.

Naast de vele complimenten voor de sorry-advertenties die Seepje krijgt (‘En dit is nou 100% transparant zijn. Applaus’) is er dan ook het verwijt dat het gewoon een pr- en marketingactie heeft gemaakt van de nog geen procentje gecorrigeerde natuurzuiverheid.

Reacties op een LinkedIn-post van Jasper Gabriëlse medeoprichter van Seepje
Reacties op een LinkedIn-post van Jasper Gabriëlse medeoprichter van Seepje

Ook ontstaan er tal van discussies en vragen over de aard van ‘natuurlijk’. Is olie immers ook niet gewoon een natuurproduct?

Het excuus biedt het merk uiteindelijk de kans om in gesprek te komen over zijn product, de ambities en de wijze waarop het daarover verantwoording af wil leggen. Dat op zichzelf is al slimme marketing en uiteindelijk is daar weinig mis mee, is de conclusie van veel mensen die reageren. 

Of zoals een van hen schrijft: 'Maatschappelijk verantwoord ondernemen mag best samengaan met een sterke marketingstrategie. Sterker nog, dat moet eigenlijk wel om succesvol te zijn en echt iets te bereiken met de duurzame intentie (ook als daar een commercieel doel aan vast zit). Leuk dat het ons daarover ook aan het denken zet.' 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie