53 procent van alle Nederlandse marketing- en salesprofessionals geeft aan dat marketing minder prioriteit heeft dan sales binnen hun organisaties. Dat blijkt althans uit recent onderzoek van Pixelfarm (een creative digital strategy agency gevestigd in Rotterdam), onder 1.073 marketeers en salesmensen. Opvallend is dat niet alleen verkoop, maar ook branding belangrijker wordt geacht dan harde leadgeneratie. Ruim 40 procent van de respondenten geeft aan dat hun bedrijven in de komende jaren meer zullen investeren in hun merk dan in online marketing.
53 procent is ook weer niet zo’n overdonderend percentage, maar hoe kleiner de organisatie, hoe belangrijker sales wordt (boven marketing). Bij organisaties met minder dan honderd werknemers zegt 59 procent van de professionals dat aan sales meer belang wordt gehecht. Bij grotere organisaties is dat 51 procent. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat met name jongere respondenten verwachten dat hun bedrijven meer gaan investeren in branding dan in online marketing, terwijl oudere commerciële professionals hier minder nadruk op leggen.
Data interpreteren
Het onderzoek toont volgens Pixelfarm aan dat een gebrek aan kennis en de voortdurende technologische ontwikkelingen mogelijk bijdragen aan de verminderde interesse in traditionele marketing. Bijna de helft van de commerciële professionals vindt het lastig om data te interpreteren, terwijl 25 procent van hen verwacht dat kunstmatige intelligentie binnen vijf jaar online marketingtaken zal overnemen.
Desondanks tonen de resultaten aan dat Nederlandse organisaties tevreden zijn met hun eigen marketingaanpak, waarbij 57 procent van de respondenten een stijgende lijn in hun onlinemarketingresultaten heeft waargenomen in het afgelopen jaar. Vooral jongere professionals zijn positief over de behaalde resultaten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!