Red Bull lijdt serieuze nederlaag tegen Big Horn

Volgens merkrechtdeskundige Bas Kist wordt het grote Red Bull hier zwaar tekort gedaan.

Big Horn

Tekst: Bas Kist


Als je naar het aantal rechtszaken kijkt dat energiedrankenfabrikant Red Bull in Europa voert tegen na-apers, dan moet het Oostenrijkse concern wel een compleet leger van juristen in dienst hebben. Verschillende databases laten honderden uitspraken zien, stuk voor stuk zaken waarmee het bedrijf optreedt tegen look-alikes in de energiedrankensector.

Overwinningen op zak

Dat gaat vooral om beeldmerken van gelijkende stieren, pitbulls, buffalo’s en bulldogs met namen als Wild Mustang, Mad Bull of Red Weiler. Wat opvalt is het grote aantal overwinningen: Red Bull verliest maar zelden. En met al die overwinningen op zak wordt het merk Red Bull alleen maar sterker en zijn beschermingsomvang groter.

RedWeiler versus Red Bull
RedWeiler

Mad Bull

Wild Mustang, RedWeiler en Mad Bull, allemaal merken die Red Bull wist te stoppen.

Mad Bull versus Red Bull
Mad Bull

Verrassend

Des te verrassender is de uitspraak van de oppositieafdeling van het Europese merkenbureau van 23 mei, waarin Red Bull stevig de oren wordt gewassen. Red Bull had bezwaar aangetekend tegen de Europese registratie van het beeldmerk Big Horn, dat ook is aangevraagd voor energy drinks. Het gaat om een logo waarin twee steenbokken met elkaar botsen, tegen de achtergrond van een gele bal en met daaronder de naam Big Horn.

Lijkt voor geen meter

In zijn uitspraak van vorige week stelt het Europese merkenbureau kort gezegd dat het merk Big Horn voor geen meter lijkt op het beeldmerk van Red Bull. Bij Red Bull gaat het om stieren die naar elkaar toe rennen en bij Big Horn om steenbokken die springen, aldus het merkenbureau. Verder zorgen ook de gebruikte kleuren en het woord Big Horn voor voldoende afstand. Red Bull wordt snel met een kostenveroordeling naar huis gestuurd en de Europese registratie van het logo Big Horn voor energy drinks kan rustig door.

Verkeerde beslissing

Het lijkt me een verkeerde beslissing. In de eerste plaats moet bedacht worden dat Red Bull zich in deze procedure beriep op een merkregistratie van alleen de stieren, dus zonder het woord Red Bull. Als je dat merk naast Big Horn legt komt het toch wel dicht in de buurt, twee van die naar elkaar toe springende beesten en een gele bal op de achtergrond. (Vergelijk afbeelding direct hieronder met die bovenaan het artikel.)

Red Bull
Red Bull

Reputatie

Daarnaast lijkt de uitspraak toch ook de enorme bekendheid en reputatie van het Red Bull-merk te miskennen. In het recht geldt de regel dat hoe sterker en bekender het merk, des te ruimer de beschermingsomvang. Dat had hier toch wel wat meer aandacht mogen krijgen, zou ik zeggen.

Zilver blauw

En als je dan kijkt hoe Big Horn in de praktijk gebruik wordt dan bekruipt je helemaal een gevoel van onrechtvaardigheid: waar doet die zilver-blauwe vlakverdeling toch aan denken?

Blikjes Big Horn
Big Horn

Tekort gedaan

Natuurlijk, bij de beoordeling van deze zaak mag het Europese merkenbureau met dit gebruik geen rekening houden, het gaat om het merk zoals dat gedeponeerd is en dat is zonder het blauw-grijze blikje. Maar toch, het grote Red Bull wordt hier naar mijn mening zwaar tekort gedaan. Wedden dat Red Bull beroep aantekent en over een maand of wat alsnog als winnaar uit de bus komt? Ik mag het hopen.

 

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie