Een flinke meute mediamensen kwam gisteren af op de MWG-bijeenkomst “Real Time Advertising”. In een volgepakt kranten café van de Telegraaf kwamen er drie sprekers in actie.
De sessie werd afgetrapt door Johan Voets (OkGo.nl). Het was de bedoeling volgens de MWG-site om Voets een ‘overview van het real time landschap’ te laten geven. Daarmee dacht hij ook veel Engels te moeten gebruiken. Een stortvloed van sheets met Engelse strijdkreten was het gevolg. Termen als Ambient, Fully Emerged en Brand Advocates vlogen je om de oren. Met als hoogtepunt de zin: “Social web is de bron van content discovery." Jacco Hornes van Sky Radio liet op dat moment zien hoe je zittend kan slapen in een volle zaal.
Uiteindelijk kwam een aantal tips van Voets uit deze krankzinnige achtbaan vandaan. Waar moeten Real Time Marketeers aan voldoen? Ten eerste beseffen dat content king is en dat je dat moet verspreiden over meerdere kanalen. Er zijn de laatste tijd veel advocaten op televisie, maar volgens Voets gaat het erom dat je ‘brand advocates’ gebruikt. Dat kunnen bloggers zijn of ‘social media publishers’. Zo zijn er volgens Voets jongetjes van 14 (mits niet langs een bisschop geweest) die op YouTube meer dan 100.000 volgers hebben. Tenslotte was het advies om op het social web always on aan lokalisatie en personalisatie te doen.
Softe kant van marketing
Vervolgens was het woord aan Thije Nobbe van de KLM, de social media content specialist. Hij had net van Voets gehoord dat de kans groter is dat een vliegtuig neerstort, dan dat er iemand op je banner klikt. Dus was hij de juiste man op de juiste plaats om over social content te praten in plaats van traditionele advertising. De social strategie berustte volgens Nobbe op drie pijlers: service, brand & reputation en commerce. Er moeten namelijk ook gewoon tickets verkocht worden. Maar dat doen andere collega’s van Nobbe. Evenals het beantwoorden van alle vragen die via sociale kanalen binnenkomen. Daar zijn 130 mensen dag en nacht mee bezig.
Het verhaal van Nobbe beperkte zich volgens eigen zeggen naar de ‘softe kant’ van marketing. Vervolgens vlogen er veel voorbeelden voorbij. Hoe je kon inhaken op televisieprogramma’s (So you think you condense). Of hoe je bij de aankondiging van Koning Willem kon inhaken. Nobbe doet dat met een groepje van drie, vier collega’s met wie hij in een Whatsapp-groep continue naar content zoekt. En dan, als het moet, met het bord op schoot met een idee snel inhaken. Ook een beetje zelf photoshoppen en klaar ben je.
Vlnr. Johan Voets, Thije Nobbe en Maarten Boer. Beeld: Studio Gemini.
Flexibel
Maarten Boer van Buutvrij sloot de middag af in – heel fijn – normaal Nederlands. Hij kwam met vijf tips die belangrijk zijn bij Real Time Advertising. Ten eerste. Weet wat er speelt. Volg dus de actualiteit als je real time wilt inhaken. Ten tweede. Wees flexibel en durf gewoon. Niet lullen maar poetsen zegt Boer. Je moet snel zijn, de hele dag door. Doe je dat niet, dan moet je een dag later maar in de krant standaard advertenties plaatsen. Dit klonk de gastheer van de middag als muziek in de oren. De derde was ‘anticipeer’. Je weet van tevoren dat er evenementen op komst zijn. Van WK tot moederdag tot Oud en Nieuw. Dus kan je daar met je inhakers al klaar voor zijn. De vierde was Carpe Diem. Creëer je eigen momenten. Zoals Wonderbra dat volgens Boer deed met de National Cleavage Day (hebben we dat al in Nederland?). Tenslotte was de afsluitende tip Blijf bij je Mojo. Ofwel zoiets als blijf bij je merk en waar het voor staat.
De conclusie van de middag was dat Real Time Advertising door de sprekers werd vernauwd tot leuke inhakers op Facebook en Twitter. Terwijl het veel meer dan dat kan zijn. Geen van de sprekers kwam ook met resultaten. Of het merk er beter van werd bijvoorbeeld. De stelling Real Time is Money werd dus op deze bijeenkomst niet bewezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!