Deze week is Peter Zijlstra, Head of Marketing Mercedes-Benz Cars Benelux, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Peter over zijn week: 'Ik werk al bijna 33 jaar in de marketing-hoek van de automotive wereld, dus dat zegt wel iets over waar mijn passie ligt. De laatste 15 jaar werk ik voor Mercedes-Benz, een merk met vele "invalshoeken" die, gelukkig voor mij, veel raakvlakken hebben met mijn overige passies. Ik neem jullie deze week graag mee in de zaken die ik volg en waar ik mijn inspiratie uit haal.'
Hier zijn 5 pic(k)s:
1. Automotive - en het beste automagazine ter wereld
'Natuurlijk begin ik met automotive. Mijn grootste en oudste passie. Het begon al toen ik nog heel klein was en, tijdens het eten, autootjes naast mijn bord had staan. Die autootjes gingen ook mee naar bed en werden keurig op de gestreepte lakens geparkeerd. Vanaf heel jong volgde ik ook al het autonieuws. Vroeger vooral magazines natuurlijk, de laatste jaren vooral online. Maar er zijn nog steeds magazines waar ik erg naar uit kijk. De beste van allemaal vind ik The Road Rat. Het is een nog vrij jong Engels magazine, er zijn tot nu toe 5 nummers verschenen. Het verschijnt per kwartaal, althans dat was de bedoeling. Dit jaar loopt het door Covid-19 'n beetje anders. Drijvende kracht achter dit magazine is Guy Berryman, de bassist van Coldplay. Hij is ook autofan, heeft een prachtige verzameling en was op zoek naar het "beste magazine ter wereld". Dat was er niet vond hij, dus heeft hij een groep mensen om zich heen verzameld om het dan maar zelf te gaan maken. En het resultaat is echt geweldig. Geen autonieuws, maar alleen maar achtergrondverhalen, met unieke invalshoeken, zeer goede research en schitterende fotografie. En geschreven in, voor mij, literair Engels. Ze werken nu aan nummer 6 (zie de cover hieronder) en houden alle volgers via social media op een heel leuke manier op de hoogte van de vorderingen van de hele productie. De auto op de cover is geen bestaand model maar een sculptuur die speciaal voor deze cover is gemaakt - zo’n blad dus. Kortom, een echte aanrader.
The Road Rat op Instagram, Facebook en Twitter.
Buiten de vele "normale" autonieuws-sites volg ik ook de volgende meer "alternatieve" autoplatforms: ramp.space, Jalopnik, The Drive, Auto Didakt, Petrolicious en Magneto Magazine.'
2. The Last Dance - ‘Het gaat allemaal over leiderschap, motivatie, zakelijke belangen, intriges en de rol van de media’
‘Ik lees graag long reads en kijk ook graag naar documentaires. Maar het moeten wel echt goede producties zijn, met “voelbaar” veel research erin verwerkt. En/of interviews met direct betrokkenen die liefst terugkijken op een bepaalde gebeurtenis. De onderwerpen kunnen heel verschillend zijn. Terreuraanslagen, oorlogen, rampen, uitvindingen, reizen, digitale ontwikkelingen of sportprestaties.
Van dat laatste is de Netflix-documentaire The Last Dance een mooi voorbeeld. Deze docuserie gaat over de opkomst van superster Michael Jordan en de Chicago Bulls in de jaren ‘90, met niet-eerder vertoonde beelden. Ik heb zelf ook jaren gebasketbald dus dit was voor mij nog een extra dimensie. Maar zelfs als je niets hebt met basketbal of zelfs sport in het algemeen, dan is dit nog een geweldige serie. Jordan is natuurlijk al een held maar de vele, zeer uitgesproken karakters om hem heen maken het plaatje compleet. Het gaat allemaal over leiderschap, motivatie, zakelijke belangen, intriges, de rol van de media. En natuurlijk de unieke successen van de Chicago Bulls. En dat alles prachtig in beeld gebracht door een eigen filmteam met “all access”. En al dat filmmateriaal heeft jarenlang liggen wachten op het juiste moment om vertoond te worden, en dat was dus dit jaar. De 10-delige docuserie werd gefaseerd gereleased, en ik heb zelden zo uitgekeken naar weer een nieuwe aflevering. Waren echt cadeautjes, kijken dus!’
3. Jean-Michel Jarre - 'Wat hem extra speciaal maakt is de combinatie met beeld en graphics die hij al heel vroeg maakte'
'Ik kan ook erg genieten van muziek. Ik heb een brede voorkeur, maar wat wel als een soort rode draad door mijn leven loopt is elektronische muziek, wat vroeger synthesizermuziek werd genoemd. En mijn grote held op dit gebied is Jean-Michel Jarre. Ik was 11 jaar toen Oxygène uitkwam en was allereerst gefascineerd door de hoes van de LP. En de muziek… was nieuw en gaaf. Sprak mij enorm aan. Ik ben hem vanaf dat moment mijn hele leven blijven volgen. Heb genoten van zijn vele speciale concerten op aparte locaties. Bij de Piramiden van Gizeh tijdens de millenniumwisseling of in Houston tijdens het jubileum van de NASA, toen astronaut Ron McNair op zijn saxofoon live vanuit de ruimte zou meespelen - dat door de ramp met de Space Shuttle Challenger eufemistisch uitgedrukt anders liep.
Ook heel apart waren zijn concerten in Shanghai, toen hij als eerste Westerse artiest de halve stad in het donker zette, omdat hij zoveel stroom naar het concert trok. Wat hem extra speciaal maakt, is de combinatie met beeld en graphics die hij al heel vroeg maakte. En zijn laatste project EoN is daar weer een mooi voorbeeld van. Het is een oneindige muzikale en visuele creatie. Elke keer als je de app opent hoor je andere muziek en zie je andere organische art graphics. Super-cool. En geweldig dat Jarre, nu 44 jaar na Oxygène, zich nog steeds verder ontwikkelt en relevant blijft.'
4. Digital innovation - 'En echt helemaal geïnspireerd kan ik raken door een tech festival'
'Ik hou enorm van innovatie en transformatie. Uiteraard in automotive en marketing, maar ook in design, leiderschap en processen. De meeste innovaties hebben de laatste decennia te maken met de digitale transformatie. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik tijdens mijn leven zowat de hele digitale revolutie heb mogen meemaken. De ontwikkeling gaat zo snel in zo’n, historisch gezien, korte tijd. Dat vind ik echt bijzonder. Alessandro Baricco heeft de hele digitale ontwikkeling erg goed en leuk beschreven in zijn boek The Game. Van de eerste computerspelletjes die ikzelf ook heb gespeeld tot wat we nog kunnen verwachten. Quantum computing heeft wat betreft ook mijn aandacht, en ik ben er supertrots op dat moederbedrijf Daimler al een afdeling* hiervoor heeft die samenwerkt met zowel Microsoft als Google, gewoon om er klaar voor te zijn als het straks echt operationeel wordt.
Mijn curator in de digitale wereld is Sascha Pallenberg, Head of Digital Transformation bij Daimler. Hij was vroeger techblogger en woont al jaren in Taiwan (over out-of-the-box gesproken!). Hij heeft een zeer open mind, is door zijn woonplaats niet slechts gefocust op Silicon Valley en gidst Daimler (en mij via zijn Twitter) op een zeer originele en onorthodoxe manier door de digitale ontwikkelingen. Naast Sascha volg ik ook diverse tech platforms zoals Wired UK, Ars Technica, Futurism en Digital Trends. En echt helemaal geïnspireerd kan ik raken door een tech festival, zoals de Me Convention, een samenwerking van Mercedes-Benz met SXSW. Hier genoot ik een paar jaar geleden onder meer van de presentatie van Nick Foster, Head of Design van X, the moonshot factory van Google - "We create radical new technologies to solve some of the world’s hardest problems".'
*) 'They hope that in a few years’ time quantum computing will be able to solve problems that would even take a state-of-the-art supercomputer hundreds or thousands of years to crack. It could become the best way to discover new, more efficient battery technology, simulating aerodynamic shapes for better fuel efficiency and a smoother ride, or to optimize manufacturing processes with myriad variables.'
5. Formula One - 'Mijn vrouw kon vroeger heerlijk wegdommelen op het geluid van de racende bolides, maar nu is ze haast net zo betrokken als ik'
'Mijn laatste grote inspiratiebron is Formula One. Hier komt voor mij alles samen, automotive (en Mercedes!), deep insights, digital innovation en zelfs een beetje art als je daar voor open staat.
Ik volg de F1 al heel lang, sinds de vroege jaren '70, de carrière van Niki Lauda zeg maar. F1 op TV was toen nog niet een zekerheid, ik heb regelmatig met een wereldradio (wie kent dat woord nog?) op schoot, laat in de avond naar de start van de Canadese GP zitten luisteren op een of andere Franse zender. Geweldig spannend, want de commentator bracht een normale start op een manier alsof ze er in de eerste bocht allemaal al uitvlogen.
F1 dus, ik vind uiteraard de races leuk om te volgen. Tegenwoordig met drie screens (de TV voor de beelden, de iPad voor de live timing en de smartphone voor een live blog) en dat is eigenlijk nog te weinig. Maar naast het volgen van alle races en trainingen vind ik alle achtergrondverhalen eigenlijk nog leuker. En er zijn zoveel achtergronden/belangen/intriges enz. in de F1, niet normaal. Een vrij nieuwe informatiebron hiervoor is de fantastische podcast Beyond The Grid. Host Tom Clarkson loopt al heel lang mee in het wereldje en is daardoor geweldig goed geïnformeerd en krijgt door zijn goede manier van vragen echt schitterende inkijkjes en anekdotes los van zijn gasten. En dat is een verzameling (oud-)coureurs, teambazen, engineers en officials. Ideaal om naar te luisteren tijdens het rijden tussen mijn twee werkplekken Brussel en Nieuwegein.
Ik vind dat de nieuwe eigenaren van F1, Liberty Media, trouwens een geweldige job doen. De cameravoering, de timing, de social media, de entertainment, de merchandising, echt alles is nu top.
En de apps natuurlijk, F1 en F1 TV zijn echt super. Mijn vrouw kon vroeger heerlijk wegdommelen op het geluid van de racende bolides, maar is nu haast net zo betrokken als ik. Als we soms tijdens een race op pad moeten houdt ze me onderweg via F1 TV gedetailleerd op de hoogte. "Max had net een goede ronde en zit nu nog maar 3,2 seconden achter Lewis." Ook onze zoon (hardcore Lewis Hamilton-fan) en dochter (Max-fan) volgen de F1 behoorlijk fanatiek. Ik zelf volgde Lewis al ruim voordat hij in de F1 terecht kwam en vind het natuurlijk geweldig dat hij nu voor "ons" rijdt en zoveel wint. Maar als Max wint vind ik dat ook echt prachtig.'
Komende week is Patritia Pahladsingh, managing director van TBWA\ Neboko, curator van #RPOTDFAW.