Deze week was Peeter Verlegh, Hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Verlegh over zijn week: 'Als hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit doe ik onderzoek naar merken, advertising en consumentengedrag. Op dit moment richt ik mij met name op merkactivisme. We zien steeds vaker dat merken zich uitspreken over maatschappelijke issues. Met mijn collega’s onderzoek ik wat consumenten en medewerkers hiervan vinden, en welke invloed het heeft op hun gedrag.
Als je hier meer over wil weten (en dat wil je vast 😉) kun je de publicatie “Brand Activism” lezen, die ik schreef voor SWOCC. Als dat teveel is, of als je geen SWOCC begunstiger bent, kun je een eerste indruk krijgen in drie korte blogs, waarin ik vertel wat merkactivisme is, waarom activisme authentiek moet zijn en waarom het nuttig is. En als je niet van lezen houdt, kun je luisteren naar deze aflevering van CMOTalk.
Voor de Random Pic(k) Of The Day heb ik op een andere manier gekeken naar activisme. Ik richt me op muziek, literatuur, theater en fotografie, en ga op zoek naar inspiratie. Voor mezelf, en voor merken. Bij elk voorbeeld leg ik een link naar merkactivisme, of naar ons vak in het algemeen.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Merken kunnen heel veel leren van Hang Youth
'Als muziekliefhebber wil ik deze maandag graag beginnen met Hang Youth. Luister naar “Je haat geen maandag, je haat kapitalisme” en je begrijpt waarom. Waarschuwing: het gaat ook de hele dag je hoofd niet meer uit. Ik ken – zeker in Nederland – geen enkele band die boosheid en humor zo goed combineert. Merken kunnen heel veel leren van Hang Youth: hun nummers duren 1 of 2 minuten en hebben een heldere boodschap, die vol overtuiging en zonder compromissen gebracht wordt. Ze treffen ons vak in het hart: stop met greenwashing, maak duurzamere mode, neem privacy serieus, en geef vrouwen nou ook eens de kans om corrupte leiders te zijn. De nummers vormen een oeuvre waar links Nederland zijn vingers bij kan aflikken. Ik wacht op het eerste merk dat met ze samen durft te werken (en kijk nu al uit naar de reactie 😊).'
2. Hoe verfrissend zou het zijn als je op het volgende congres alles hoort over mislukte productintroducties, falende campagnes en teleurgestelde consumenten
'Gisteren ging het over de boosheid en energie van Hang Youth, vandaag over de zoektocht van Atul Gawande – een arts en wetenschapper die schrijft over zijn vak als chirurg. In zijn boeken 'Complications', 'Better' en 'Being Mortal' vertelt hij over de twijfels en onzekerheden die hij heeft als arts, en besteedt hij veel aandacht aan dingen die misgaan. Dat zouden wij ook wel eens vaker mogen doen. Hoe verfrissend zou het zijn als je op het volgende congres alles hoort over mislukte productintroducties, falende campagnes, en teleurgestelde consumenten. En dan niet uit de mond van een consultant die pretendeert de oplossing te hebben, maar uit de mond van degene die de fout heeft gemaakt, en met ons deelt wat de belangrijkste lessen zijn geweest. In de wetenschap hebben we daar overigens ook behoefte aan: mislukte experimenten en verworpen hypothesen zouden veel meer aandacht mogen krijgen.'
3. Tina Farifteh - Ze dwingt je tot kijken
'Gisteren pleitte ik voor meer openheid over fouten, aan de hand van de boeken van Atul Gawande. Vandaag wil ik het hebben over het werk van Tina Farifteh. Ooit was Tina een van mijn studenten marketing, en werkte ze korte tijd in ons vak. Tegenwoordig maakt ze foto's en videokunst. Ze is een van de grootste talenten in ons land, en gebruikt een combinatie van beeld en tekst om je te laten nadenken over de wereldwijde impact van ons politieke en economische systeem. Haar beelden over oorlog, vluchtelingen en vrouwenrechten in Iran zijn zowel mooi als pijnlijk, en altijd geworteld in degelijk onderzoek naar het onderwerp. Ze dwingt je tot kijken, en daardoor tot nadenken. En dat lijkt mij het ultieme doel van merkactivisme: een campagne die zo goed is dat je er niet omheen kunt, en waardoor er echt iets verandert in de manier waarop we denken over een onderwerp. Wil je een voorbeeld? Google dan “When Harry met Santa”.'
4. Sadettin Kirmiziyüz en de Hema - In zijn voorstelling probeert hij een monument te maken voor zijn ouders
Gisteren had ik het over Tina Farifteh, wier fotografie je dwingt om op een andere manier te kijken. En vandaag? Sadettin Kirmiziyüz, of kortweg Sadettin K. Ik zag hem twee weken geleden in Theater Kikker in Utrecht. Helemaal alleen op het podium gaf hij zijn ziel bloot. Als zoon van Turkse immigranten, als vader, als kunstenaar en als mens. In zijn voorstelling probeert hij een monument te maken voor zijn ouders die uit Turkije hierheen kwamen in de jaren zeventig, maar maakt hij vooral duidelijk hoe complex integratie, cultuur en religie zijn. Ik zou wel wat meer lef willen zien, wat meer begrip en vooral wat meer verdieping in een debat dat gekaapt wordt door goedkope oneliners van rechts en angst uit het midden. Ik denk dat merken daar een rol in kunnen spelen. De Hema laat zien hoe je ook bij lingerie, tompoezen en kinderkleding kunt kiezen voor diversiteit.'
5. Ik ging naar huis met een huppeltje
'Gisteren vroeg ik om meer diepgang en begrip in het debat over diversiteit. Vandaag heb ik het daar weer over, maar iets luchtiger en iets persoonlijker. Op 23 februari was ik bij een concert van Lizzo. En hoewel ik normaal meer van de gitaren ben dan van de soul werd ik helemaal weggeblazen. Wat een stem. Wat een persoonlijkheid, en vooral: wat een warmte. In zijn recensie in de Volkskrant beschreef Gijsbert Kramer hoe er het hele concert “een wolk van positiviteit in de Amsterdamse Ziggo Dome hing”. Ik ging naar huis met een huppeltje, en met hoop: de wereld is fucked up, maar het komt allemaal goed. Als we maar lief zijn voor elkaar.'
Komende week is Renée Ras, lead merk, missie en klantrelatie ASN Bank, curator van #RPOTDFAW.