Premium

Dave Frauenfelder: 'Ik pleit voor meer humor op de werkvloer en in ons vak'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal interim CMO Dave Frauenfelder.

Dave Frauenfelder

Deze week is Dave Frauenfelder, onlangs vetrokken bij VodafoneZiggo en nu interim brand & marketing director (Brand New Dave), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.

Frauenfelder over zijn week: 'Deze week mag ik jullie elke dag verblijden met wat mij inspireert. En hoe nu beter de week te starten, dan met een glimlach? Mensen die mij kennen, weten dat ik ontzettend van lachen hou. Het werk dat we maken moet de ontvanger een positief gevoel geven en "raak" zijn. Maar ook de manier hoe we met elkaar werk maken, vind ik ontzettend belangrijk. We moeten onszelf niet te serieus nemen. Ik pleit dan ook voor meer humor op de werkvloer en in ons vak. Want meer lachen zorgt voor een goede bloedcirculatie, extra hormonen voor alertheid, meer endorfine en het verhoogt je weerstand.

'Daarnaast is het een buffer tegen stress. Humor is een uitlaatklep voor emoties en een ideale manier om stoom af te blazen. Deadlines, iets belangrijks vergeten, een collega die weggaat. Lachen om een vervelende situatie of een probleem zorgt ervoor dat je je stressniveau verlaagt en dingen meer van een afstand kunt bekijken. Zo kun je je probleem kleiner maken, en dat helpt je om de waarheid gemakkelijker onder ogen te zien en problemen in de juiste context te plaatsen. Humor is dus best wel handig.'

Hier zijn 5 bijdragen:

1. In minder dan 8 minuten meer lachen dan bij alle oudejaarsconferences bij elkaar

'Vandaag (maandag j.l.) Trending Topic op Twitter: Ricky Gervais. Voor de 5e keer was hij de host van de jaarlijkse Golden Globes uitreiking. En niemand kan en durft beter Hollywood’s A-listers te roasten dan Mr. Gervais. Hij is scherp, actueel en speelt in op grotere thema’s als diversiteit en klimaat. Plugt ondertussen ook nog zijn eigen Netflix-serie After life (die overigens wel echt prachtig is), brengt het internet een Tom Hanks-meme en "verwart" Joe Pesci met Baby Yoda. Dat kan de beste overkomen haha. In minder dan 8 minuten zal je meer lachen dan bij alle oudejaarsconferences bij elkaar. En... remember: They are just jokes!' (Bekijk hier de hele openingsmonoloog.)

Ricky Gervais tijdens de Golden Globes 2020
Ricky Gervais tijdens de Golden Globes 2020

2. Slaap lekker!

'In de Kerstvakantie ben ik samen met onze oudste zoon (12) in New York geweest. Inmiddels voor mij de 5e keer dat ik deze bijzondere plek mocht bezoeken en elke keer voel je je direct opgeladen, vol met energie en inspiratie. Superleuk dat je dat met elkaar kunt beleven. Een aantal voorbeelden hiervan vind je deze week terug in mijn Random Pic(k) Of The Day.

'Vandaag deze campagne van luxe textiel- en beddengoed merk Parachute. Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar het concentreert zich op een aantal markten binnen de US. Deze prachtige campagne kwam ik tegen tijdens een metro-ritje. Mooi in eenvoud en het brengt je direct naar "oergevoelens" van geborgenheid. Want wat is nu de overtreffende stap van lekker slapen? Precies. Winterslaap. De fotografie is prachtig, waarin direct de associatie van het dierenrijk naar huis wordt gebracht. En dat terwijl je in de metro zit, waarschijnlijk druk met je dagelijkse leven. Het laat je even nadenken en dromen. Prachtige campagne, met perfect gekozen media (De campagne bestaat blijkbaar al een jaar, zo blijkt uit bijgaand artikel in AdAge. Hierin vind je nog meer prachtige voorbeelden van outdoor advertising met deze beelden. En er is recent nog een commercial gelanceerd, waarin je in slechts 15 seconden even kunt wegdromen.) Slaap lekker!'

De campagne van Parachute
De campagne van Parachute

3. ART-ificial intelligence

'Vandaag neem ik jullie mee op een Graffiti & Street Art Tour in Bushwick, Brooklyn, NYC. Plan dit absoluut in je New York-trip, echt de moeite waard en je ziet ook elke keer weer nieuwe kunst die je zal inspireren. Graffiti en street art vertellen een verhaal in beelden. En door goed te kijken vind je soms de mooiste verhalen terug of zet het je aan het denken. Onze gids Izzy komt uiteraard zelf uit de scene en is een designer. Hij vertelde ons veel over hoe de beweging veel anders in beweging zet. Zo zorgt de street art in Bushwick ervoor dat er meer mensen naar de wijk komen en ook meer bedrijven zich daar vestigen. Netflix bouwt momenteel een studio in een gebied waar normaal gesproken niets gebeurde. Veel agencies en studio’s openen nu locaties in Brooklyn. Ook merken gaan ermee aan de haal - zo zagen we een uiting waarin een Spotif- tag was verwerkt om je direct te verbinden met een afspeellijst.

'Bedenk je ook eens in hoeveel woorden het woord ART eigenlijk voorkomt. Heart, earth, party en zelfs in ARTificial Intellengence. A.I. zou nooit creativiteit kunnen brengen van het niveau dat het mensen echt raakt. Daarom is het wel een mooie gedachte dat zelfs bij A.I. er altijd sprake is van de menselijke factor. Tenminste, als je wil dat het echt werkt. Tip! Mocht je willen boeken, klik hier en kies voor de Bushwick Graffiti & Street Art Tour (pay what you wish).'

Bushwick Graffiti & Street Art Tour
Bushwick Graffiti & Street Art Tour

4. NBA & Disney - Masters of Entertainment

'Hoogtepunt van de NYC trip met mijn zoon was wel weer het bezoeken van een NBA-wedstrijd. Hoe ze daar de sport aanpakken, niet normaal. Eén brok entertainment! Nee, geen Jan Smit op de middenstip die een liedje zingt, of alleen maar kinderen die even mee mogen lopen met hun speler. Dit is ENTERTAINMENT van het hoogste niveau, gedurende de hele wedstrijd en met iedereen in het publiek.

Een paar voorbeelden:

- Iedereen krijgt van sponsor Disney bij binnenkomst een Star Wars asset in de vorm van een collector's wobbly-head van een speler;

- Meerdere optredens van de Brooklynnettes cheerleaders, B-Boys & B-kids;

- Iedereen staat massaal op bij het door een operazanger gezongen volkslied;

- De Star Wars Theme Song wordt gebruikt om de ploegen op te laten komen;

- Er wordt een bezoeker aangewezen als "honourable team captain" en mag samen met de 2 aanvoerders en de referees opkomen;

- Aanmoedigen bij een aanval of verdediging van de thuisploeg met dikke beats en visualisatie op schermen;

- T-shirts worden het publiek ingeschoten. En tijdens een loterij wordt er een winnend vak van de avond gekozen, waar veel goodies op worden afgevuurd;

- Een veteraan wordt gehuldigd en krijgt een staande ovatie;

- Meerdere camera's op het publiek tijdens de breaks, om onderdeel te worden van de show. Become Yoda!

- Activaties met het publiek, zoals jezelf z.s.m. verkleden als een Yoda Master, terwijl je probeert een punt te scoren en door echte spelers wordt gehinderd;

- Et cetera.

En dat alles op van die mega-grote schermen en super-geluidsinstallaties rondom… Als bezoeker en als fan, echt een totaalbeleving die je ticket elke dollar waard maakt. Let’s bring this to The Netherlands!'

ENTERTAINMENT bij de Brooklyn Nets
ENTERTAINMENT bij de Brooklyn Nets

5. Fangtastic Friday

'De campagne die deze week bij mij het meeste indruk maakte, was toch wel dit meesterwerkje van BBC Creative. Voor de nieuwe Netflix Original "Dracula" creëerden ze dit mysterieuze billboard, wat pas echt spectaculair werd na zonsondergang… Het billboard heeft nu al meer PR opgeleverd dan ooit in te kunnen kopen. En ook in de dagbladen wist BBC Creative mooi in te haken op Dry January. Credits voor Annelies Valk, die deze in Londen heeft gespot. Ik zou zeggen: maak er allemaal een Fangtastic Friday van!'

*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie