Overslaan en naar de inhoud gaan

Creatief innoveren doe je met de 5 stappen van Design Thinking

Wil je innoveren, dan moet je creatief kunnen denken. Daarvoor hoef je geen kunstenaar te zijn. Met Design Thinking innoveer je doelgericht
Partner
Competence Factory

Competence Factory is een opleidingsinstituut in Utrecht. Al 30 jaar bereiden we professionals voor op hun future job. Dat doen we door trainingen te geven op het snijvlak van creatie, strategie en technologie. In 1990 waren we de eerste met internet-trainingen en nieuwe media-opleidingen. Vandaag geven we opleidingen design thinking, online marketing, web design en UX. Al onze trainers zijn praktijkspecialisten die hun kennis delen in actieve colleges, waarin jouw leerdoel centraal staat en je vooral veel dóet. Zo zorgen we dat de stof blijft hangen en je echt iets aan de training hebt. Dus, wanneer zet jij je eerste stap naar een sprong vooruit?

Workshop tijdens de Design Thinking Factory
Workshop tijdens de Design Thinking Factory in november bij Competence Factory
© Sander van Wettum
Workshop tijdens de Design Thinking Factory
Workshop tijdens de Design Thinking Factory in november bij Competence Factory
© Sander van Wettum

Creativiteit is de toekomst

Nieuws vanuit het World Economic Forum: creativiteit is een van de key skills voor de toekomst, meer nog dan ‘besluiten nemen’ en ‘onderhandelen’. Dat komt natuurlijk doordat computers steeds beter kunnen voorspellen (en daarmee beslissen), terwijl creativiteit lastig te automatiseren valt. Maar belangrijker is misschien nog dat creativiteit de drijver achter innovatie is. En wie blijft innoveren, blijft relevant.

Niet zo creatief?

Denk je nu: ‘ai’, omdat je jezelf niet supercreatief vindt of gewoon niets hebt met creativiteit? Geen zorgen, je hoeft echt geen bevlogen kunstenaar te worden om ook het komende decennium aan het werk te blijven. Er bestaan namelijk heldere methodes waarmee je doelgericht vanuit verschillende invalshoeken ideeën genereert. En waarvoor je geen Maurizio Catellan hoeft te zijn (denk: banaan/tape).

Vast recept om vrij te denken

Een van die methodes is Design Thinking, ontwikkeld aan de ‘d.school’ van Stanford University. Gebaseerd op de werkwijze van ontwerpers, maar inmiddels in allerlei organisaties toegepast om nieuwe diensten, producten en businessmodellen uit te denken. Groot voordeel: Design Thinking is ontzettend overzichtelijk. De methode bestaat uit vijf concrete stappen, waarmee je snel tot originele resultaten komt.

Stap 1: leef je in

Wat je casus ook is, je bedenkt geen oplossing voor jezelf, maar voor een ander. Dus moet je goed weten wie die ander is. Hoe gebruikt diegene je diensten en producten nú, welke hindernissen horen daarbij, wat zijn zijn of haar verwachtingen, en waar zou die blij van worden? 

Je inleven kan op verschillende manieren. Zo kun je uit data afleiden hoe jouw doelgroep je diensten of producten ervaart. Bij online cases leveren programma’s als HotJar en Google Analytics supernuttige inzichten op. Maar je kunt ook mensen uitnodigen om ‘live’ over hun ervaringen, wensen en behoeftes te vertellen. Niet in de vorm van een kruisverhoor, maar gewoon, in een normaal gesprek.

Stap 2: bepaal het probleem

Als het goed is, levert de inleeffase ontzettend veel inzichten op. Die moet je uit je hoofd, op papier zien te krijgen. Bijvoorbeeld door ze allemaal op briefjes te schrijven en op de muur te plakken. Vervolgens kun je gaan categoriseren: welke inzichten overlappen of horen bij elkaar? Zo leg je trends en patronen bloot, en wordt je probleemstelling zichtbaar. Probeer in één zin te omschrijven wat er nou eigenlijk aan de hand is. Wat moet er opgelost worden? 

Stap 3: bedenk ideeën

Heb je het probleem op papier, dan is het tijd om aan de oplossing te werken. Bij Design Thinking bedenk je er niet één, maar op z’n minst zes. Waarom? Omdat de kans bestaat dat je bij één oplossing blijft steken, daar heilig in gaat geloven, en zo in al je enthousiasme de plank misslaat. 

Bovendien helpt het minimum van zes je om steeds vrijer te denken, gewoon omdat het bij elke oplossing anders moet. Heb je er zes, dan selecteer je het idee dat jou het beste lijkt.

Stap 4: maak prototypes

Hoe ziet je idee er in het echt uit? Om daar een beeld bij te krijgen, ontwikkel je prototypes: tastbare, ruwe uitwerkingen van je idee die je kunt voorleggen aan je doelgroep. Maak het vooral niet te ingewikkeld, een basic uitwerking is meer dan genoeg.

Stap 5: vraag om reacties

Leg je prototype voor aan je doelgroep zonder al te veel instructies te geven. Die kunnen namelijk sturend werken. Probeer gewoon hun eerste, pure reactie te vangen – daar heb je het meest aan. Verzamel alle feedback en breng in kaart wat er aan je prototype beter moet. Voer die verbeteringen door en voilá: je hebt een creatief proces doorlopen om doelgericht te innoveren. Zo werkt Design Thinking dus.

Even oefenen

De vijf stappen van Design Thinking helpen je om creatief te denken, en daar ook nog eens resultaten mee te boeken. In principe kun je er vandaag al mee starten, eventueel met de officiële Design Thinking-manual van Stanford bij de hand. Misschien wil je liever eerst even oefenen. Dat kan. Bij Competence Factory doorloop je in vier dagen alle stappen van Design Thinking, onder begeleiding van een enthousiaste én ervaren docent.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Competence Factory

Competence Factory is een opleidingsinstituut in Utrecht. Al 30 jaar bereiden we professionals voor op hun future job. Dat doen we door trainingen te geven op het snijvlak van creatie, strategie en technologie. In 1990 waren we de eerste met internet-trainingen en nieuwe media-opleidingen. Vandaag geven we opleidingen design thinking, online marketing, web design en UX. Al onze trainers zijn praktijkspecialisten die hun kennis delen in actieve colleges, waarin jouw leerdoel centraal staat en je vooral veel dóet. Zo zorgen we dat de stof blijft hangen en je echt iets aan de training hebt. Dus, wanneer zet jij je eerste stap naar een sprong vooruit?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in