Deze week was Daan Langstraat, manager Brand & Campaign Benelux bij MediaMarkt, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Langstraat over zijn week: 'Inspiratie is een bron van enthousiasme en energie die je kunt ervaren wanneer je wordt geïnspireerd door iets of iemand. Toen ik nadacht over wat mij inspireert, kwamen eigenlijk de meest uiteenlopende zaken in mijn hoofd voorbij. Daarom doe ik de naam van deze rubriek deze week echt eer aan en zit er geen thema in mijn week, maar zijn mijn pic(k)s totaal random.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Merken gebouwd op innovatie - Je kunt zo ver en hoog dat je bijna het gevoel hebt dat je zelf vliegt
'Ik begin de week dichtbij mijn werk bij MediaMarkt. Ik kan ontzettend geïnspireerd worden door merken die gebouwd zijn op innovatie. Denk aan Sonos, Tesla, Dyson die de stofzuiger opnieuw uitvond, maar ook het Chinese DJI.
Laatgenoemde levert betaalbare drones die onwijs makkelijk, intuïtief te besturen zijn én op hoge resolutie foto en video schieten. Als gadgetliefhebber kon ik, een paar jaar geleden, de verleiding niet weerstaan om de DJI Mini 2 in huis te halen. Enigszins sceptisch (want kan dit voor een paar honderd euro?) maakte ik een eerste vlucht vanuit mijn achtertuin. Het eerste dat ik dacht was: ‘Hoe dan?!’ Hoe is het mogelijk dat dit zó gemakkelijk en zo goed werkt? Je klikt je smartphone op de controller, opent de DJI app, maakt binnen een paar seconden contact met de drone en vliegen maar. Op het scherm van je telefoon zie je wat de camera van de drone ziet en alle relevante vluchtinformatie zie je in dashboardvorm over het beeld heen. Het vliegen is zo makkelijk en de drone is perfect stabiel. Je kunt zo ver en hoog dat je bijna het gevoel hebt dat je zelf vliegt. Het geeft je letterlijk een ander perspectief.
Zoals je leest, was ik direct fan van dit product dat een hele nieuwe wereld met creatieve mogelijkheden opent. Mijn verwachtingen werden op ieder vlak overtroffen. Als je als merk met een product zo’n gevoel bij je klanten teweeg kunt brengen dan hoef je eigenlijk bijna niet aan marketing te doen, toch?'
2. De natuur - Tip: kijk eens een paar minuten aandachtig naar een plant
'Op deze dinsdag, de dag dat de zomer eindelijk lijkt terug te keren in Nederland, kies ik voor de natuur als inspiratiebron. Voor veel mensen kan de natuur erg inspirerend zijn. De ene voelt het bij een geweldige zonsondergang, de ander bij een de aanblik van imposante bergen of een wandeling in het bos. Maar waar ik sinds een paar jaar echt enthousiast van kan worden zijn planten.
Toen aan het begin van de coronapandemie het thuiswerken de norm werd moesten alle kantoorplanten mee naar huis worden genomen, omdat er op kantoor niemand meer zou zijn om ze te verzorgen. Ik had tot die tijd misschien één of twee planten in huis, omdat ik er niet zoveel mee had (terwijl mijn moeder echt groene vingers heeft), maar kon het toch niet over mijn hart verkrijgen om de planten die overbleven te laten staan.
De planten die ik toen mee naar huis nam leven, wonder boven wonder, nog steeds allemaal en mijn ‘plantenfamilie’ is sindsdien eigenlijk alleen maar groter geworden. Ik moet ook zeggen dat ik echt mijn best doe om ze zo goed mogelijk te verzorgen. Ik schakel regelmatig de hulp van Google in of bel mijn moeder voor tip & tricks. Dat had ik voor het coronatijdperk nooit gedacht.
Als je goed naar planten kijkt, naar hoe ze groeien bijvoorbeeld of nieuwe bladen ontwikkelen, dan zie je dat de natuur onwijs inventief en creatief is. Veel planten hebben een heel complex en slim ontwerp dat an sich al ontzettend kan inspireren. Maar ook hun vermogen om zich aan te passen aan niet ideale omstandigheden vind ik fascinerend. Uit onderzoek blijkt zelfs dat planten zorgen voor een beter humeur, positieve energie en een hoger geluksgevoel.
Dus mijn tip voor als het je even aan inspiratie ontbreekt: kijk eens een paar minuten aandachtig naar een plant!'
3. I love LA - Je kijkt je ogen uit!
'Vandaag zoek ik de inspiratie in de stad. Vorig jaar was ik voor het eerst in mijn leven in Los Angeles en die stad heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. LA heeft een hele relaxte en creatieve sfeer, maar geeft ook een gevoel van ambitie en onbegrensde mogelijkheden. De relaxte Californische levensstijl is echt te voelen, want dankzij het heerlijke klimaat en de ligging aan de kust zijn mensen veel buiten en daardoor bruist het van het leven.
LA is natuurlijk het hart van de entertainmentindustrie en trekt creatieve geesten uit de hele wereld aan. Hollywood is de geboorteplek van ontelbare blockbusters, tv-hits en muziek. Hier voel je de constante stroom van creativiteit en nieuwe ideeën. In het nabij gelegen Beverly Hills proef je het succes en het geld dat dit alles met zich heeft meegebracht.
Maar één van mijn favoriete plekken is Venice Beach. Een geweldige, inspirerende wijk die prachtig aan het super-brede zandstrand is gelegen. Langs het strand loopt de beroemde Venice Beach Boardwalk. Je kunt op fiets (wel een echte beachcruiser natuurlijk) het kronkelende fietspad langs de boardwalk nemen. Je kijkt je ogen uit! Er zijn surfers, straatartiesten, skaters, basketbalveldjes waar fanatiek op wordt gespeeld en het typisch Californische Muscle Beach: het iconische en wereldberoemde bodybuildinggebied, waar de Sport Billes buiten in de brandende zon aan het trainen zijn. Achter de boulevard vind je in iedere straat wel een paar gave muurschilderingen, die het kunstzinnige karakter van Venice Beach benadrukken. Ook aan zaakjes voor ontbijt en lunch geen gebrek. Als je ’s avonds nog een bezoekje brengt aan de nabijgelegen Santa Monica pier met alle neon signs en attracties dan heb je even genoeg inspiratie (en prikkels) opgedaan voor een paar weken.'
4. Pacha 50 jaar - De kernwaarden van je merk zijn heilig
'Ik was een paar weken terug op Ibiza en daar zag ik dat Pacha dit jaar haar 50e verjaardag viert. Een club die al 50 jaar bestaat en nog steeds één van de meest bekende en populaire clubs en entertainmentmerken ter wereld is? Als dat niet inspirerend is dan weet ik het niet meer. Ik heb de geschiedenis van Pacha en oprichter Ricardo Urgell eens opgezocht. Ik vond een schat aan inspiratie en lessen over het creëren van een iconisch merk en het opbouwen van een onvergetelijke klantenervaring.
Het begon in de jaren '70, toen Urgell met Pacha een nieuwe dimensie aan het nachtleven gaf. Urgell was een echte pionier, hij creëerde iets totaal nieuws toen de clubcultuur nog in de kinderschoenen stond. Met gedurfde decoratie en betoverende lichtshows zette hij een nieuwe standaard voor uitgaan. Urgell begreep dat het niet alleen draait om wat mensen horen, maar ook om wat ze zien en voelen. Zijn vermogen om opkomende trends te herkennen en te omarmen was de sleutel tot het succes en Pacha werd al snel een begrip in een groeiende scene. In de 50 jaar die volgden heeft het merk grote invloed gehad op de evolutie van de dance- en clubscene.
De consistentie van Pacha’s merkidentiteit, in een sector die juist van de ene in de andere trend vliegt, is echt opvallend. Decennialang heeft het merk zijn witte stijl en het kenmerkende logo met de kersen behouden. Dit bewijst hoe waardevol het kan zijn om een herkenbare en stabiele merkidentiteit op te bouwen. Dat Pacha vanuit Ibiza de wereld heeft veroverd is voor een groot deel hieraan te danken. Wat in mijn ogen ook een grote bijdrage heeft geleverd aan het wereldwijde succes is het inzicht van Urgell dat aanpassing aan lokale markten belangrijk is, maar dat je de kernwaarden van je merk heilig zijn.
De geschiedenis van Pacha en Ricardo Urgell draait om het gedurfd vormgeven van nieuwe ervaringen, emoties en het bouwen van een merk dat beklijft. Daar kan ik als marketeer met veel bewondering naar kijken.'
5. MrBeast - Zijn bizarre, 24-uur durende video, waarin hij van 0 tot 100.000 telt, betekent in 2017 zijn grote doorbraak
'Het is alweer vrijdag en dat betekent mijn laatste bijdrage voor deze rubriek. Vandaag laat ik me inspireren door Jimmy Donaldson: de grootste YouTuber ter wereld.
Jimmy Donaldson, tegenwoordig beter bekend als MrBeast begon in 2012 met YouTube. In het begin maakte hij vooral Minecraft video's. Pas in 2016 begon Donaldson echt aan populariteit te winnen op het platform door zich meer te richten op challenges en stunts. Halverwege 2016 had hij ongeveer 30.000 abonnees en toen stopte hij (zonder het aan zijn moeder te vertellen) met school om een fulltime YouTuber te worden. Toen z’n moeder hierachter kwam werd hij door haar zonder pardon het huis uit gezet.
Hierdoor liet hij zich niet tegenhouden, integendeel! MrBeast investeert bijna alles wat hij met YouTube verdient in het produceren van steeds grotere video’s, hij lééft voor YouTube. Hij bestudeert het algoritme tot in de allerkleinste details en daardoor groeit zijn bereik exponentieel. Zijn bizarre, 24-uur durende video, waarin hij van 0 tot 100.000 telt, betekent in 2017 zijn grote doorbraak. Hij wist trouwens vooraf al dat deze video viraal zou gaan. Hierna kreeg viraal een hele nieuwe betekenis met video’s die honderden miljoenen views behalen. Zijn meest recente video met de titel ‘7 Days Stranded At Sea’ behaalde 46 miljoen weergaven in slechts 23 uur.
Mr. Beast heeft op dit moment 174 miljoen abonnees op zijn primaire YouTube kanaal. Hij investeert inmiddels niet meer alleen in zijn videoproducties (zijn duurste productie tot nu toe kostte 4,5 miljoen dollar), maar heeft ook een eigen fastfoodketen: MrBeast Burger en chocolademerk Feastables. Veel van de opbrengsten geeft hij terug aan de maatschappij, want hij schenkt waanzinnige bedragen aan goede doelen, waaronder het planten van bomen, voedselbanken en daklozenopvang. Inmiddels heeft hij zelfs zijn eigen liefdadigheidsorganisatie Beast Philanthropy - Help End Hunger.
Of je nou ondernemer, marketeer, reclamemaker, content creator of wat dan ook bent: Mr. Beast inspireert tot je er moedeloos van wordt.'
Komende week is Lilian Alibux, Directeur Engagement Oxfam Novib, curator van #RPOTDFAW.