Pukka, een theemerk uit de stal van Unilever, verandert de naam van Pukka Detox thee in Pukka Feel New. Dat doet het op last van de ASA, de Britse equivalent van de Reclame Code Commissie. De ASA verbiedt het gebruik van de term ‘detox’ als de voedings- c.q. gezondheidsclaim van ‘ontgifting’ niet kan worden aangetoond.
Pukka c.q. Unilever probeert van de nood een deugd te maken door op de eigen website uit te leggen dat het toch al van plan was om de naam aan te passen. Mede-oprichter van het theemerk Sebastian Pole zegt dat ‘detoxing’ tegenwoordig vaak in verband wordt gebracht met crash-diëten. ‘Daar hebben wij nooit voor gepleit. Wij staan een verstandige benadering van gezondheid voor die in proportie is.’
Ook in Nederland
Unilever kiest ervoor om de naam Pukka Detox ook in Nederland te veranderen in 'Feel New’. Een woordvoerder van Unilever Nederland: 'Ook omdat de samenstelling van de blend is aangepast. Er zit nu ook biologische kurkuma (geelwortel, red.) in.'
Pukka Relax
Met het submerk ‘Feel New’ betreedt Pukka het lifestyledomein meer dan met de meeste theesoorten die het in portfolio heeft. Vooral ingrediënten en gebruiksmomenten worden benoemd. (Los van bijvoorbeeld Pukka Love en Pukka Relax).
Lekker lifestyle
Andere merken voegen ook producten toe die gebaseerd zijn op gevoel of levensstijl. Pickwick (JDE) heeft bijvoorbeeld de theelijn ‘Even’ (Even Bijkomen, Even Verwennen etc.). Lipton (ook van Unilever) heeft de thee ‘Time to Relax’.
Moerasspirea
Lipton heeft (in ieder geval in Nederland) een thee die in de schappen staat onder de naam ‘Do the Detox’. Het theemerk: ‘Probeer onze Lipton detoxthee met verschillende kruiden zoals brandnetel, moerraspirea en rozemarijn - onze detoxthee is van nature cafeïnevrij.’ De woordvoerder zegt dat de thee in Nederland gewoon onder deze naam verkocht worden.
Groene thee claimt gewichtsverlies
Bij de Nederlandse Reclame Code Commissie is tot nu toe nog nooit een klacht ingediend over de claim 'detox'. De zaak die hier het meest van in de buurt komt, is een zaak over 'Groene Koffie' uit 2015. Dat product (eigenlijk gewoon groene thee, dus geen koffie), wekte de indruk dat het hielp met afslanken. De Reclame Code Commissie overwoog destijds: 'Er is van dit type kruidenextract, dat gebaseerd is op een sterk groen theeblad extract, geen wetenschappelijk bewijs bekend dat het effectief is voor “het gewenste gewichtsverlies”.'
Dat product adverteert overigens ook vandaag de dag nog met de claim 'Snel en veilig afvallen met één kopje koffie per dag'.