‘Retail - De digitale hysterie voorbij’ is op 26 november door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2019. Auteur Gino van Ossel presenteert hierin een praktische aanpak om als retailer of merk succesvol te zijn in digitale tijden.
De jury roemt vooral het vernieuwende concept optichannel waarmee retailers op geheel eigen wijze een antwoord kunnen geven op de digitale uitdagingen. Winnend studieboek was ‘Digital Marketing Fundamentals, from Strategy to ROI’.
Drie finalisten
De prijzen werden uitgereikt tijdens de PIM bijeenkomst van 26 november in RAI Amsterdam. Negen van de elf genomineerde auteurs namen het podium om over de essentie van hun boek te vertellen. De winnende Van Ossel was verhinderd en had een video ingestuurd waarin hij over zijn boek vertelde.
De jury maakte de finalisten bekend:
- Excelleren in service - Jean-Pierre Thomassen, Eric de Haan (Management Impact)
- The Positive Sum Game - Herman Toch & Ann Maes (Boom uitgevers)
- Retail - De digitale hysterie voorbij. Ontwikkel en implementeer een winnende strategie als retailer of merkfabrikant. - Gino van Ossel (Van Duuren Management)
Jurycommentaar
et winnende boek 'Retail - De digitale hysterie voorbij' geeft antwoord op de vraag: hoe kun je als retailer en merk tegelijkertijd je klant centraal zetten, investeren in de digitale toekomst en winstgevend blijven? Centraal daarin staat het begrip optichannel: zet niet meer kanalen in maar maak keuzes die waarde toevoegen. Auteur Gino van Ossel is professor Retail management aan de Belgische Vlerick Business School en een Europees topexpert op dit gebied.
Juryvoorzitter Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School): 'Het boek beschrijft op degelijke wijze waar de uitdagingen van omnichannel retail liggen en waarom het voor retailers bedrijfseconomisch lastig is hier concreet invulling aan te geven. De auteur blijft niet steken in vergezichten maar biedt realistische en pragmatische oplossingsrichtingen voor retailers en ook merken. De vele voorbeelden zijn herkenbaar en met de interessante checklists kan de lezer direct aan de slag.'
Winnend studieboek
Goede studieboeken zijn van groot belang voor zowel studenten die zich het marketingvak nog eigen moeten maken als voor de bijscholing van ervaren marketeers. Daarom heeft PIM een aparte prijs voor het beste marketing studieboek. Dit jaar is dat: 'Digital Marketing Fundamentals, from Strategy to ROI', door Marjolein Visser, Berend Sikkenga, Mike Berry, uitgegeven bij Noordhoff. Dit boek blinkt uit doordat het een actueel en compleet overzicht geeft van het steeds verder groeiende digital marketing vakgebied.
Over de prijs
De PIM Marketing Literatuur Prijs is een aanmoediging voor Nederlandstalige auteurs om hun gedachtegoed aangaande marketing in de breedste zin van het woord aan het papier toe te vertrouwen. Door het delen van hun expertise en visie stellen zij marketeers in staat nog beter in hun vak te worden. Dat sluit uitstekend aan bij de doelstelling van Platform Innovatie in Marketing om van Nederland het meest inspirerende marketingland van Europa te maken.
Jury PIM Marketing Literatuur Prijs
Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School (juryvoorzitter)
Aljan de Boer, head of inspiration TrendsActive
Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
Brecht Janssen, hoofd communicatie en fondsenwerving UAF Vluchtelingen-Studenten
Egbert Jan van Bel, auteur & kerndocent Beeckestijn Business School
Frank van Delft, managing partner CIM7
Max Kohnstamm, senior lecturer marketing Amsterdam School of International Business
Nanda Huizing, head of brand, communications & digital Philips Benelux
Rob Beltman, customer engagement expert, voorzitter van H3ROES
Roderick Mirande, redacteur marketing Adformatie
Ruud Frambach, hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam
Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune
Sybella Koot-Roza, partner Marketing Queens
Wil Wurtz, CRM partner CRUX Digital
PIM over PIM
'Nederland, het meest inspirerend marketingland van Europa. Dat is de missie van Platform Innovatie in Marketing (PIM). Het kennisnetwerk op het raakvlak van marketing, innovatie en technologie stelt marketeers in staat hun kennis en netwerk te vergroten. Jaarlijks organiseert PIM uiteenlopende kennissessies rondom innovatie in marketing. Daarnaast publiceert PIM trendrapporten en reikt het awards uit, waaronder de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ en de ‘Dutch Marketing Thesis Award’. Ook is PIM samen met NIMA en Adformatie verantwoordelijk voor de ‘Dutch Marketing Awards’. Meer informatie vind je op de website van PIM.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!