Procter & Gamble heeft het advertentiebudget het afgelopen gebroken boekjaar met 575 miljoen dollar (488 miljoen euro) verhoogd naar 7,33 miljard dollar (6,22 miljard euro). Dat is 8,5 procent in vergelijking met het jaar ervoor.
Dat blijkt uit het jaarverslag - tot en met juni 2020. Het was de eerste keer sinds 2016 dat het concern zijn advertentiebestedingen.
Het was de eerste jaarlijkse stijging sinds 2016, ondanks het begin van de coronapandemie die in maart begon. Het verhogen van het advertentiebudget is een belangrijk signaal, omdat P&G wereldwijd volgens cijfers uit 2019 de grootste adverteerder is.
Daarnaast schroefde P&G net als bijvoorbeeld Unilever de afgelopen jaren het reclamebudget terug. Zo besloot het concern in 2017 100 miljoen dollar minder aan online advertenties te besteden. Zo luidde marketeer Marc Pritchard in 2017 de noodklok over het gebrek aan transparantie in online advertising.
Besparingen bureaus
Hoewel P&G dus nu de advertentiebestedingen omhoog gooit, blijft het wel bezuinigen op bureaus, productiekosten en kosten rond adverteren. Die trend is er ook sinds 2017 en zet nu door.
Ceo David Taylor hamerde er in een toelichting op dat het belangrijk is om in deze tijd te blijven adverteren. ‘Ons doel is een superieure merkboodschap te communiceren. Onze advertenties zijn niet alleen creatief, maar vooral ook effectiever geworden.’
Omzet en winst
Procter & Gamble zag in het afgelopen kwartaal – midden in de lockdown - zowel de omzet als winst stijgen. In de meeste segmenten groeiden de volumes. Ook de prijzen ontwikkelden zich goed. Maar P&G had ook last van een valutaire tegenwind.
In het afgelopen boekjaar steeg de omzet met 5 procent naar 71 miljard dollar.