Premium

Omroep Groen: ‘Onze tone-of-voice moest activistischer’

De aspirant-omroep heeft nog drie weken om voldoende leden binnen te halen. ‘Het is een mysterie dat de urgentie niet gevoeld wordt.’

Noodomroep Groen

Omroep Zwart is het gelukt. (Ruim) voor het verstrijken van de deadline van 31 december, wist die aspirant-omroep 50 duizend leden te werven. Het bestel krijgt er weer een omroep bij. Ondanks het feit dat het tij meezit voor de boodschap van Akwasi cum suis, is het knap dat het in zo korte tijd gelukt is zoveel mensen te bereiken en tot gedrag (lid worden) aan te zetten. En ook Ongehoord Nederland, dat zichzelf als 'meest patriottische omroep van Nederland' positioneert, is de 50 duizend gepasseerd. Dat surft juist mee op de golf van Baudettisme, Zwarte Piet-fanatisme en klimaatontkenning.

Hittegolven

Je zou zeggen dat het tij voor Omroep Groen ook gunstig is. De wereld staat immers in brand. We lopen in november nog in een shirtje buiten, de ijskappen smelten, Parijs wordt bij lange na niet gehaald en we zien nu alweer op tegen de hittegolf of -golven van komende zomer. Toch lukt het nog niet om tot 50 duizend leden te komen.

Initiatiefnemer Taco Zimmerman, ook oprichter en eigenaar van productiehuis Tuvalu (onder andere bekend van Maestro, DNA Unknown en Kamp Van Koningsbrugge), meldt dat het ledental nu richting de 12 duizend gaat. Er moet dus nog wel wat gebeuren. Een gedreven Zimmerman doet nog een ultieme poging om de eindstreep te halen.

RM: Wat moet Omroep Groen voor een omroep worden?
TZ:

‘Omroep Groen is opgericht om binnen het bestel meer aandacht te besteden aan klimaatverandering, duurzaamheid, biodiversiteit, natuur en dierenwelzijn. Aan alles merk je dat dat nu niet voldoende gebeurt. De urgentie zit niet opgesloten in het vocabulair van de omroepen. In het NOS Journaal werd vorige week bijvoorbeeld gesproken over “weerrecords” toen het weer eens de warmste maand was sinds de meting. Dat doet geen recht aan de ernst van de situatie. Het is niet normaal. Het is dramatisch!’

‘Het gemis aan urgentie lees je ook terug in het omroepplan 2022-2026 van de NPO. Daar komt het woord “diversiteit” 24 keer in voor – en volkomen terecht – maar zowel “duurzaamheid” als “klimaat” kom je daarin NUL keer tegen.’

RM: Kan je één of twee programma-ideeën pitchen?
TZ:

‘Het idee is om sowieso alle doelgroepen te bedienen via alle genres, op alle netten. Het gaat van onderzoeksjournalistiek tot dramaseries. Maar de jeugd is wel het belangrijkst. We denken bijvoorbeeld aan de dramaserie “Kouwe kak, biobak”, waarin de kinderen van een gezin uit Wassenaar zich realiseren dat het niet langer kan, terwijl de ouders elk jaar naar Bali willen.'

'We willen de grote groep onverschilligen bereiken met een “pil in de appelmoes”, de urgente boodschap verpakt in iets leuks. Liever een programma voor 2 miljoen mensen die we kunnen stimuleren om een dag minder vlees te eten, dan iets voor 20 duizend vegans die toch al om zijn. Het is net als bij Maestro, daar kijken mensen ook graag naar omdat ze het leuk vinden. En passant maken ze kennis met klassieke muziek.’

RM: Hoe ziet de strategie eruit om leden binnen te halen?
TZ:

‘We zijn in een vroeg stadium met KesselsKramers om tafel gegaan en dat heeft een mooie campagne (zie hieronder) gecreëerd met een focus op “de aarde”. “Aarde zoekt leden”, dat snapt iedereen. En het omzeilt ook slim het woord “omroep”, want dat leeft niet bij jongeren. Toch heeft het niet voldoende gewerkt.’

‘We hebben wel kritiek gekregen van grass roots-partijen als Extinction Rebellion, Milieudefensie, Urgenda en De Goede Zaak. Zij vonden ons verhaal te weinig activistisch. We waren te lief, te redelijk, terwijl dit onderwerp geen ruimte laat voor nuance. Je moet er met gestrekt been in. Met terugwerkende kracht ben ik het daar ook wel mee eens.’

‘Het opmerkelijk was dat zelfs die meer radicale achterban nog geen lid werd van Omroep Groen. Daar begreep ik helemaal niets van. Maar zij zeiden, we herkennen onszelf hier niet in. We zijn nu dan ook een slotoffensief gestart waar dat activistische wél is ingebed.'

Omroep Groen ledenwerfcampagne
Omroep Groen meerkoet
RM: Nog drie weken dus om plan B te laten werken?
TZ:

‘Ja, en dan nu wel met de medewerking van het fijne netwerk van die grass roots organisaties. Zij sporen hun achterban nu via de socials aan om lid te worden. En we hebben samen met hen – met medewerking ook van een campagnespecialist van Greenpeace - ook een nieuwe commercial gemaakt. Heel praktisch en snel. En nu met een veel urgentere tone-of-voice.’ (Zie hieronder.)

Omroep Groen - Noodomroep voor het klimaat
RM: Wat zegt dat nou, dat zo weinig leden zich aanmelden voor een zo urgent onderwerp?
TZ:

‘Het is voor mij grotendeels ook een mysterie. Mogelijk heeft het te maken met het feit dat de dreiging ongrijpbaar is, het is complex, groot, veelomvattend en het komt maar langzaam naar ons toe. Maar dan nog… 80 procent van de Nederlandse bevolking zegt zich vreselijk veel zorgen te maken over klimaatverandering. We moeten de handen ineenslaan. De omroep moet er komen!’

RM: Laatst mochten bij Op1 tal van aspirant-omroepen aanschuiven om hun verhaal te vertellen, maar niet Omroep Groen. Hoe kan dat?
TZ:

‘Dat heeft mij ook verbaasd. Ik vermoed dat het te maken heeft met de houding van Hilversum, dat zich met programma’s als “Vroege Vogels”, “Onze Boerderij” en “Binnenstebuiten” al heel groen vindt. En er is natuurlijk het oude euvel dat als er nieuwe omroepen bijkomen, de taartpunten per omroep steeds kleiner worden. Mocht Omroep Groen het niet redden, dan zou het mooi zijn als de programmering van de bestaande omroepen een groene impuls krijgen.'

Hier meer over Omroep Groen

 

Lees ook

Lees hier het interview dat Zimmerman (en Matthijs de Jongh van KesselsKramer) begin september aan Adformatie gaven. Een passage uit dat interview:

'Dus hoe meer aandacht voor "groene" onderwerpen in de media, hoe hoger de betrokkenheid van het publiek. Maar hoe maak je zo’n ingewikkeld onderwerp ook aantrekkelijk? Hoe maak je mensen warm voor een nieuwe omroep die zich hierop richt? Hiervoor hebben we uitgezoomd en onze planeet van een afstand bekeken. Alle astronauten komen geëmotioneerd terug van hun ruimtereis en vertellen hoe mooi en kwetsbaar de aarde is. Dat is een universele emotie. We hebben dat teruggebracht tot “Aarde zoekt leden”.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie