Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingafdeling bezuinigt hard, maar minder op FTE’s

GROTE MARKETING ENQUÊTE 2020 De crisis hakt erin. Dit zijn de posten waarop fors kosten worden teruggesneden.
Kaasschaafmethode
Kaasschaafmethode
© Shutterstock
Kaasschaafmethode
Kaasschaafmethode
© Shutterstock

Dat de crisis bezuinigingen op het marketingbudget meebrengen, is een open deur. 44 procent van de marketeers zegt dat er bezuinigd is dit boekjaar, in vergelijking met het vorige. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête van Adformatie en DVJ Insights.

related partner content for mobile comes here

Is er voor het boekjaar dat nu loopt wel of niet bezuinigd op het marketingbudget, in vergelijking met het voorgaande boekjaar? (2020 versus 2019)

Ja, er is bezuinigd: 43,7% versus 28,3%

Nee, er is niet bezuinigd, het budget is stabiel gebleven: 42,2% versus 48,6%

Nee, er is niet bezuinigd, het budget is juist toegenomen: 14,1% versus 23,1%

 

Dat is veel meer dan vorig jaar (28 procent). Een vrijwel gelijk percentage (42 procent), zegt dat het budget stabiel is gebleven. Bij 14 procent is het budget juist toegenomen. (Dat was vorig jaar bijna een kwart.)

Waarop?

Waar wordt dan vooral op bezuinigd? Daar waar je de grote klappen kunt maken: media-inzet. 63 procent zegt dat, maar dat is min of meer hetzelfde percentage als vorig jaar. Direct daarop volgt creatie, 40 procent. Zijn er dan geen grote verschillen met vorig jaar? Jawel, want er wordt veel minder bezuinigd op het aantal werknemers op de afdeling (wellicht dat die vorig jaar al volledig gerationaliseerd was). ‘Slechts’ 34 procent zegt daarop te bezuinigen, tegenover 50 procent vorig jaar. Ook op innovatie wordt minder bezuinigd. 30 procent vorig jaar, 21 procent dit jaar.

Op welke aspecten is er bezuinigd? (2020 versus 2019)

Media inzet: 63% versus 65%

Creatie: 39% versus 39%

Aantal werknemers op de afdeling: 34% versus 50%

Mediumtypen: 27% versus 23%

Onderzoek :23% versus 22%

Innovatie: 21% versus 30%

Marketing automation: 20% versus 19%

Anders, namelijk: 14% versus 11%

 

 

Zal er naar uw verwachting voor het eerstvolgende boekjaar wel of niet bezuinigd worden op het marketingbudget, in vergelijking met het lopende boekjaar?

Er zal wel bezuinigd worden: 21% versus 14%

Er zal niet bezuinigd worden, budget zal stabiel blijven: 40% versus 40%

Er zal niet bezuinigd worden, budget zal juist groeien: 25% versus 35%

Weet ik nog niet/ is nog niet bekend: 15% versus 11%

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in