De Chinese e-commercegigant JD.com is officieel in Nederland gestart onder de naam Ochama. Het bedrijf biedt een webwinkel en app aan waarmee consumenten uiteenlopende producten kunnen bestellen voor levering aan huis (de volgende dag) of pick-up bij een afhaalpunt (dezelfde dag). Een klantlidmaatschap van tien euro per jaar - tijdelijk een jaar gratis - laat de klant onder meer tien procent van elk aankoopbedrag sparen als korting op een volgende aankoop. Een lidmaatschap is verplicht; zonder kan de klant niet bestellen.
Omnichannel-ervaring
Ochama start met vier afhaallocaties in Nederland, in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Leiden. Dit zijn in feite kleine distributiecentra waar met name robots bestellingen verzamelen en klaarzetten voor klanten. Zij kunnen ondertussen een gratis drankje pakken en nemen de bestelling vervolgens contactloos aan via het pick-up-model, vertelt het Ochama-management in een digitaal gesprek met de pers.
Per afhaallocatie werken tussen de veertien en twintig medewerkers voor de nodige logistiek en serviceverlening, aldus Mark den Butter, Chief Operations Officer (COO) van Ochama. Den Butter werkte voorheen bij Jumbo. De afhaallocatie moet ook fungeren als showroom om klanten te verleiden tot nieuwe aankopen, aldus Den Butter.
Een bestelling afhalen kan op de dag van bestelling, mits voor 11:00 besteld. Thuisbezorging - overal in Nederland op de Waddeneilanden na - gebeurt de volgende dag, mits voor 18:00 besteld. Bij veel webwinkels is levering de volgende dag mogelijk als de klant voor 23:59 bestelt. Thuisbezorging kost vier euro per bestelling, retourneren is gratis.
Uiteenlopend maar nog beperkt assortiment
In China is JD.com één van de grootste webwinkels, met een oneindig lijkend aanbod aan uiteenlopende producten. In Nederland start de webwinkel met negen productcategorieën, variërend van eten en drinken (vers, verpakt en diepvries, van Super Unie) en kleding tot elektronica en cosmetica. Het assortiment bestaat uit A-merken, huismerken (G'woon, van o.a. Vomar) en het eigen Ochama-merk. Het bedrijf verkoopt onder meer fleecedekens, zit-sta-bureaus en luchtreinigers van zijn eigen merk.
De website toont veel productcategorieën, maar het daadwerkelijke aanbod is in sommige gevallen nog beperkt. Zo bestaat de categorie 'Monitoren en Diversen' op moment van schrijven uit enkel een hdmi-kabel. De categorie 'Airfryers en friteuses' toont slechts twee airfryers, waar de categorie 'Wasmiddelen' wel 45 resultaten geeft. De COO zegt dat het volledige aanbod zevenduizend producten beslaat en dat die op dit moment op de website geplaatst worden. Later deze week moet dat voltooid zijn. Food en non-food is voor Ochama even belangrijk, geeft Den Butter aan. 'Ik verwacht dat wij vijftig procent van de omzet gaan halen uit food en de andere vijftig procent uit non-food.'
Omnicom doet de PR
Voor de PR leunt Ochama in Nederland op Omnicom PR Group. Ochama heeft wel een eigen Chief Marketing Officer in Nederland. Dat is Kayee Tjadjadi-Lam, voorheen werkzaam als Head of Marketing & PR Nederland van smartphonefabrikant OnePlus en daarvoor PR Manager bij techbedrijf Huawei.
Ochama gebruikt voor zijn marketing vooral zijn eigen website, app en sociale media. Er komt geen papieren folder zoals supermarkten dat doen, aldus Tjadjadi-Lam.