Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft en Qualcomm ontwikkelen de metaverse samen

De twee techbedrijven sluiten een samenwerking om nieuwe Augmented Reality-brillen te maken voor bedrijven.
HoloLens 2
HoloLens 2

Microsoft en Qualcomm sluiten een samenwerking om een nieuwe generatie Augmented Reality (AR)-bril te ontwikkelen. Zo'n AR-bril wordt gezien als een handige toepassing voor de metaverse, de volgende generatie internet waar veel techbedrijven aan werken. Microsoft en Qualcomm - één van de grootste chipfabrikanten ter wereld - noemen de metaverse heel belangrijk en trekken daarom samen op. Dat hebben de bedrijven bekendgemaakt op de elektronicabeurs CES, die deze week gehouden wordt in de Verenigde Staten.

related partner content for mobile comes here

De metaverse komt eraan

De metaverse moet allerlei digitale onderdelen laten samenkomen in één online omgeving. Van Virtual Reality (VR) en het genoemde AR tot Non-Fungible Tokens (NFT's) en gaming en videovergaderen; de techsector ontwikkelt hard- en software die de metaverse mogelijk moet maken. Zo steekt alleen al Meta (Facebook) dit jaar tien miljard dollar in zijn metaverseplannen

Steeds meer merken experimenteren daarom met commerciële toepassingen in de metaverse. Zo opende H&M deze week een metaverse-winkel, kocht Nike onlangs een metaverse-schoenenbedrijf en verkoopt Adidas NFT's en bijbehorende kleding

Speciale chips en software

De samenwerking tussen Microsoft en Qualcomm is meer dan een aankondiging van een visie. Zo gaat chipfabrikant Qualcomm een speciale AR-chip ontwikkelen voor de nieuwste generatie van Microsofts AR-bril. Ook brengt het een ontwikkelaarsplatform uit om meer bedrijven aan boord te krijgen van de metaverse-ontwikkelingen. Microsoft op zijn beurt lanceert een platform voor Mixed Reality-plannen en werkt dus achter de schermen aan een nieuwe AR-bril voor consumenten en bedrijven. 

De huidige AR-bril van Microsoft, de HoloLens 2, is vooral gericht op praktische zakelijke toepassingen en kost 3800 euro. Om de metaverse interessant te maken voor het grote publiek, ligt het voor de hand dat de nieuwe AR-bril goedkoper moet worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in