Premium

Nederlands publiek ligt niet wakker van vertrek flitsbezorger Getir

Getir en Gorilla-gebruikers waren tevreden over de geboden diensten, maar 60 procent van de Nederlanders heeft geen mening over het vertrek.

Op dit moment is er veel te doen over flitsbezorgers

Flitsbezorger Getir vertrekt uit Nederland en dat betekent dat ook dochtermerk Gorillas verdwijnt. Nu is alleen flitsbezorger Flink nog over. Het lijkt erop dat het Nederlands publiek flitsbezorger Getir niet erg gaat missen. Zes op tien geeft aan geen mening te hebben over het vertrek van de flitsbezorger uit Nederland. Bijna een kwart geeft het vertrek een positieve ontwikkeling te vinden. 17 procent vindt het vertrek negatief, bijvoorbeeld omdat er geen concurrentie meer is voor Flink. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=500) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI.

Het aantal gebruikers van flitsbezorgers was ook nog niet heel hoog. 71 procent geeft aan zelden of nooit besteld te hebben bij Getir en soortgelijke diensten, maar een fanschare was er ook: 8 procent zegt althans dagelijks of wekelijks te bestellen bij een flitsbezorger. Gebruikers waren ook overwegend positief over de snelheid van bezorgen en de staat waarin de producten verkeerden wij levering. Een goede (of zelfs uitstekende) aanvulling dus op traditionele supermarkten? Ja, zegt ruim een derde van het Nederlands publiek.

Overlast e-bikes en scooters

Wat denkt het Nederlands publiek verder over het verschijnsel van flitsbezorging? Om daar achter te komen, werd hen een aantal stellingen voorgelegd waarop ze met een vijfpunts-schaal konden reageren (helemaal eens, eens, neutraal, oneens en helemaal oneens). Daarmee wordt duidelijk dat flitsbezorgdiensten over het algemeen te duur worden gevonden door 55 procent, 41 procent vindt dat ze een te beperkt assortiment hebben en dat precies de helft vindt dat bezorgers van flitsbezorgdiensten voor extra overlast van e-bikes en scooters zorgen. Tegelijkertijd zegt bijna de helft dat flitsbezorgdiensten bijdragen aan gemak en zorgen voor tijdsbesparing. Overigens denkt 44 procent dat flitsbezorgdienst Flink de Nederlandse markt uiteindelijk ook zal verlaten.

Wél relevant?

Welke thuisbezorgers vinden Nederlanders dan wél relevant, nu en in de toekomst? Los van PostNL en vergelijkbare partijen als DHL en DPD (81% vindt die relevant of zelfs zeer relevant), zetten we hieronder op een rijtje welke dat zijn:

De volgende bezorgdiensten vindt het publiek (zeer) relevant

Supermarkten met een eigen bezorgservice 74%
Thuisbezorgd, Uber Eats en vergelijkbare diensten  63%
Picnic 56%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie