Premium

Nederland vervangt in nieuwe merkstrategie ‘Holland’ door ‘The Netherlands’

Internationale branding wordt minder promotioneel en meer inhoudelijk. Oranje blijft de merkkleur.

Beeld uit de presentatie van Carolien Gehrels

Nederland gaat een nieuwe merkstrategie doorvoeren en presenteert zich internationaal niet meer met het merk ‘Holland’ maar als ‘The Netherlands’. De nieuwe nationale branding wordt later dit najaar gepresenteerd.

Nederland gaat zich onder het nieuwe merk positioneren als ‘co-creating pioneering solutions to global challenges’. De oranje kleur blijft behouden, vanwege het onderscheid dat daarmee internationaal wordt gemaakt.

Minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zinspeelde  vorig jaar in een toespraak voor Handelsattaches in Den Haag al op de merkoperatie. Ze vatte die samen als: ‘Geen Holland-promo meer, maar inhoud’.

Afgelopen maandag werden meer details bekend. Carolien Gehrels van Arcadis, betrokken bij de nieuwe branding van Nederland, vertelde 225 communicatieprofessionals op de Utrechtse regionale communicatievakdag dat het merk Holland sneuvelt. Dit wordt vervangen door The Netherlands.

Tokio 2020 en Eurovisie Songfestival

Dit  merk The Netherlands wordt volgens Gehrels onder andere tijdens de Olympische Spelen 2020 in Tokio ‘volop benut’. Ook zal het een prominente rol spelen tijdens het Eurovisie Songfestival volgend jaar in Rotterdam. ‘Drie avonden telkens 180 miljoen kijkers, dat is een waanzinnige kans voor communicatie en marketing.’

In de positionering staan vijf woorden centraal, die overigens niet als pay off onder het logo komen te staan. Co-creating staat daarbij voor de samenwerking die Nederland kenmerkt, volgens Gehrels. Pioneering benadrukt de pioniersgeest, onder meer op het gebied van water. Solutions verwoordt het oplossend vermogen voor ‘global challenges’, uitdagingen waarin Nederland en voorbeeld is voor de wereld.

Promotiemateriaal met Holland
Holland promomateriaal

Rol regio's

De nieuwe branding-strategie is opgezet door een aantal partijen, waaronder het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met enkele andere departementen, zoals Economische Zaken, vertegenwoordigers vanuit de top-sectoren, grote steden en sport en cultuur.  

Bij de nieuwe nationale branding spelen de regio’s een belangrijke rol, ook om de toeristenstroom te spreiden. Gehrels: ‘We hopen dat de regio’s bij het zien van de positionering en kernwaarden kansen zien om daaraan te kunnen bijdragen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie