Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland vervangt in nieuwe merkstrategie ‘Holland’ door ‘The Netherlands’

Internationale branding wordt minder promotioneel en meer inhoudelijk. Oranje blijft de merkkleur.
Beeld uit de presentatie van Carolien Gehrels
Beeld uit de presentatie van Carolien Gehrels
Beeld uit de presentatie van Carolien Gehrels
Beeld uit de presentatie van Carolien Gehrels

Nederland gaat een nieuwe merkstrategie doorvoeren en presenteert zich internationaal niet meer met het merk ‘Holland’ maar als ‘The Netherlands’. De nieuwe nationale branding wordt later dit najaar gepresenteerd.

related partner content for mobile comes here

Nederland gaat zich onder het nieuwe merk positioneren als ‘co-creating pioneering solutions to global challenges’. De oranje kleur blijft behouden, vanwege het onderscheid dat daarmee internationaal wordt gemaakt.

Minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zinspeelde  vorig jaar in een toespraak voor Handelsattaches in Den Haag al op de merkoperatie. Ze vatte die samen als: ‘Geen Holland-promo meer, maar inhoud’.

Afgelopen maandag werden meer details bekend. Carolien Gehrels van Arcadis, betrokken bij de nieuwe branding van Nederland, vertelde 225 communicatieprofessionals op de Utrechtse regionale communicatievakdag dat het merk Holland sneuvelt. Dit wordt vervangen door The Netherlands.

Tokio 2020 en Eurovisie Songfestival

Dit  merk The Netherlands wordt volgens Gehrels onder andere tijdens de Olympische Spelen 2020 in Tokio ‘volop benut’. Ook zal het een prominente rol spelen tijdens het Eurovisie Songfestival volgend jaar in Rotterdam. ‘Drie avonden telkens 180 miljoen kijkers, dat is een waanzinnige kans voor communicatie en marketing.’

In de positionering staan vijf woorden centraal, die overigens niet als pay off onder het logo komen te staan. Co-creating staat daarbij voor de samenwerking die Nederland kenmerkt, volgens Gehrels. Pioneering benadrukt de pioniersgeest, onder meer op het gebied van water. Solutions verwoordt het oplossend vermogen voor ‘global challenges’, uitdagingen waarin Nederland en voorbeeld is voor de wereld.

Promotiemateriaal met Holland
Holland promomateriaal

Rol regio's

De nieuwe branding-strategie is opgezet door een aantal partijen, waaronder het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met enkele andere departementen, zoals Economische Zaken, vertegenwoordigers vanuit de top-sectoren, grote steden en sport en cultuur.  

Bij de nieuwe nationale branding spelen de regio’s een belangrijke rol, ook om de toeristenstroom te spreiden. Gehrels: ‘We hopen dat de regio’s bij het zien van de positionering en kernwaarden kansen zien om daaraan te kunnen bijdragen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Attila van Luijk

Nederland vervangt in nieuwe merkstrategie ‘Holland’ door ‘The Netherlands’.
Ja dit is nu weer een typisch Nederlands geval van bekrompen domheid. De provincialen die dit bedacht hebben zijn blijkbaar nog nooit buiten de grenzen van het land geweest of is inwoner van een provincie buiten de Caribian en/of Zuid- en Noord Holland. HOLLAND is en blijft een ijzersterk begrip. Al maak je de hele wereld jaren lang wijs dat ze voortaan met The Netherlands te maken hebben dan zullen al die voetbalmafkezen dat weer vermoorden met hun gezing van HUP HOLLAND HUP of gelooft u dat men HUP THE NETHERLANDS HUP over de hele wereld ten gehore gaat brengen.

Aron

Mooie hoofdletterfout hoor, staat heel professioneel. Hint: het lidwoord hoort niet altijd bij de naam, alleen als het een zin vloeiender maakt. In lijstjes is de naam gewoon 'Netherlands'. Dus die hoeft ook zeker geen hoofdletter te krijgen. Man man man.

Alexey

As for me as I am foreign the old name Holland sounds much better and associates with a long history. Russian king Peter I "the Great" was taking lessons "how to build a vessel" from masters of Holland. So as for me I would always give a preference to old fashion name, since it is just sounds beautiful and charming. This name connected straight to Holland resistance to Nazis, to Holland beer, to beauty of woman, to famous windmills. The Netherlands does not have the same smell of the great history as Holland as for sure I will continue to name it Holland for my own use. Politicians always play their games.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in