Nederland snackt en eet massaal voor de buis

Paprika chips is de favoriete TV-snack van de Nederlanders, gevolgd door koek en (borrel)nootjes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bijna heel Nederland eet wel eens snacks tijdens het TV-kijken 's avonds. Vooral vrouwen voelen zich schuldig over het snackgedrag (39 procent), bij de mannen heeft 23 procent daar last van.

Ruim de helft van de Nederlanders (62 procent) heeft regelmatig de TV aan bij het avondeten. Eten met het bord op schoot doet 1 op de 3 Nederlanders, het liefst bij het NOS Journaal van 18.00 uur.

Het zijn uitkomsten van het nationaal onderzoek tv-eten 'Snacken voor de buis' dat is uitgevoerd in opdracht van het tweewekelijkse programmablad . Het onderzoek is uitgevoerd door naar aanleiding van het 1-jarig bestaan van het programmablad.

Nog meer?
TV-kijken zonder iets te eten komt niet veel voor. Ruim 85 procent van de Nederlanders eet wel eens voor de buis, vaak meerdere avonden in de week (70 procent). Snacken is niet gebonden aan een bepaald programma, Nederlanders snacken gewoon door.

Wel wakkeren films de snackhonger aan: eenderde van de snackers doet het bij een film, vooral onder jongeren is dit een echt snackmoment. Het genre films is van invloed op de gegeten snack. Zoete snacks zoals ijs, koek en snoep worden meer gegeten bij komedies, romantische films en tekenfilms dan bij horrors of science fiction films.

Een video of dvd kijken leidt bij 15 procent tot extra snackhonger. Eén op de tien Nederlanders slaat de maaltijd wel eens over en beperkt zich tot snacks.

Chips zijn veruit de favoriete snack van TV-kijkend Nederland. Vooral jongeren (12 - 20 jaar) eten graag chips (71 procent), 30 procent van de 50+-ers houdt ervan. Koek is ook bij jongeren populair (59 procent), borrelnootjes zijn een goede derde, deze snack wordt veel gegeten door Nederlanders van 35 - 50 jaar
(34 procent).

Gevraagd naar de lekkerste TV-snacks kiest de Nederlander als borrelsnack voor blokjes kaas. De kroket is de populairste frituursnack, vooral bij vrouwen en 50+-ers, mannen kiezen de frikadel (40 procent) en jongeren de pizza (39 procent). De minst populaire warme tv-snack is een porti saté.

De lekkerste candybar is Mars. Bij vrouwen direct gevolgd door BonBonBloc. Jongeren onder de 20 vinden Twix de lekkerste.

De helft van de Nederlanders eet wel eens een gezonde snack tijdens het TV kijken, waarbij de appel onbetwist de meest populaire gezonde snack is (48 procent), gevolgd door banaan (40 procent) en komkommer (29 procent).

Frituur en magnetron worden vaak maar een paar keer per maand gebruikt, 17 procent frituurt wel eens, eenderde van de huishoudens maakt de snacks klaar in de magnetron.

De helft van de Nederlanders heeft de TV aan tijdens het avondeten. Eten met het bord op schoot doen Nederlanders graag bij het nieuws en sportprogramma's: 18 procent iedere avond, 37 procent meerdere avonden per week, 19 procent een keer per week.

Het NOS Journaal van 18.00 uur (28 procent van de Nederlanders) is echt aanleiding om met het bord op schoot te eten, vooral voor 50+-ers (48 procent). Jongeren doen dit veel minder (11 procent).

Gevolgd door voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal (22 procent). Ook wordt de warme maaltijd op schoot genuttigd wanneer Olympische Spelen worden uitgezonden (19 procent).

Eten onder het genot van RTL Boulevard is de ideale smaakmaker voor 8 procent van de Nederlanders.

De helft van de Nederlanders drinkt koffie tijdens het tv-kijken 's avonds. De koffieliefhebbers zijn wel vooral
ouder dan 35 jaar (63 procent), slechts 13 procent van de jongeren onder de 20 jaar kiest voor koffie.

Frisdrank is een goede tweede (49 procent) tijdens het tv kijken, vooral bij jongeren onder de 20 (66 procent) en jongeren tot 34 jaar (62 procent).

Onbetwiste nummer één van de frisdranken is Cola (38 procent), gevolgd door Cola Light (29 procent) en sinas (27 procent).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie