Microsoft Digital Day: 'De consument besluit zelf'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik schreef over de Microsoft Digital Day die in Londen plaatsvond. Vandaag meer aandacht voor de andere sprekers.

Blake Irving (foto) is corporate vice president van het platform. 'Het bombarderen van de consument met boodschappen is nu wel over', zegt hij. 'De consument besluit nu zelf. Dat gebeurt echt al.'

Irving gelooft dat M. de gefragmenteerde wereld voor de consument weer bijeen gaat brengen. M. verschaft dan de middelen om het de consument mogelijk te maken alles zelf te regelen op één scherm.

Irving geeft het beeld van de kernfamilie en vrienden van een persoon, die het dichtst bij staan. Daarom heen staan kringen van mensen die steeds iets verder af staan van de persoon.
Al deze schillen van mensen krijgen verschillende permissielevels om met de centrale persoon te communiceren.

Irving: 'Dan kun je zelf de informatie verzamelen die je wilt. Je kunt de mensen én alle interessegebieden die je kiest toegang geven tot jouw domein. Search komt alleen met relevante hits.'

Uiteindelijk leidt dat tot een homepage in Windows Live met alles bijeen: je email, het weer, nieuws, horoscoop en wat je nog meer wilt zien.

Irving liet advertenties zien op een testpagina van Windows Live. Er staat een linkje onder: Why did I get this ad? Je kunt er op klikken en dan kun je zelf de preferenties instellen voor advertenties.
Irving: 'De gebruiker heeft alle controle om te zien wat hij wil.'

Maar M. wil de consument dan wel niet meer loslaten. In Irving's visie zijn de producten van M. de hele dag aanwezig. Je staat in de ochtend op met en Microsoft tv. Je hebt Office Live op kantoor. Je gebruikt MSN tussendoor of tijdens de pauze. Op weg naar huis heb je Windows Live mobile. En thuis wacht de X Box en het Windows Media Center om je te vermaken of informatie te bieden.

Zal Windows Live ook eigen content gaan genereren?

Irving: 'Nee, we willen geen media-eigenaar worden. Het draait om vrije keuze en user control.'

Ceo Ballmer denkt daar overigens toch iets genuanceerder over. Hij zal later zeggen dat er best mogelijkheden bestaan dat M. de inhoud van het aanbod voor een deel zelf maakt.

Op de vraag aan Irving hoe lang dit allemaal nog op zich laat wachten, zegt hij: 'Het duurt misschien nog 10 jaar voordat het er allemaal is. Maar adverteren op basis van gedragscriteria komt er aan. Het gaat toch om return on investment in advertising. Als adverteerders besluiten dat roi belangrijk is, dan gaat het sneller. Consumenten vinden het prima. Hoe meer we van je weten, deste beter wordt je hele ervaring.'

Chris Ward, commercial director UK, Microsoft Digital Advertising Solutions (foto onder), liet iets nieuws zien. M. wil search steeds persoonlijker maken. Op basis van wat je zelf belangrijk vindt.

Hij liet Windows zien. Je zoekt in een vreemde stad bijvoorbeeld een autoverhuurbedrijf en dan kun je tot op straat-nvieau inzoomen. Je ziet echt in beeld waar het bedrijf in de stad zit. Je ziet de omgeving en het bedrijf alsof je inzoomt op een foto die geen grenzen kent.

Wat hij daarna toonde was echt geweldig. Hij liet zien hoe je met een digitale camera een foto van een karakteristiek punt in een stad kan maken. Vervolgens wordt er contact gemaakt met een database. Daar wordt het punt herkend en vervolgens krijg je precies te zien waar je staat. Verdwalen is er dan niet meer bij, hoopt M.

Al die foto's kunnen, volgens Ward, dan weer samengevoegd worden tot iets dat nog meer aanspreekt: een 3D overzicht van de gefotografeerde omgeving.
Je maakt bijvoorbeeld een foto van de Sint Pieter in Rome en stuurt die op. De foto wordt gemerged met tal van andere foto's die al verzameld zijn en je krijgt een 3D beeld terug van het Sint Pieter-plein met alle gebouwen er op.

Erg futuristisch, maar leuk om te zien. Ward: 'Het geeft een beeld van wat er staat te gebeuren'.

In de volgende aflevering meer over search en games.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie