Media.Monks zoekt honderden nieuwe medewerkers per jaar en lanceert met Monks+ een nieuwe propositie om grote bedrijven beter van dienst te kunnen zijn. Ondertussen startte Rusland een oorlog tegen Oekraïne, waardoor Media.Monks tientallen personeelsleden uit Oekraïne moest evacueren. Adformatie spreekt met Victor Knaap (medeoprichter en ceo Emea), Martine Lemans (Managing Director Media.Monks Hilversum) en Vanessa Hofland (Head of Monks+ Emea).
Banenmotor
Media.Monks is met duizend Nederlandse werknemers een grotere werkgever. Het bedrijf heeft wereldwijd totaal achtduizend medewerkers. Onlangs won Media.Monks een prijs voor het Nederlandse bedrijf dat tussen eind 2017 en eind 2020 de meeste banen gecreëerd heeft: 2300 fte’s. ‘We groeien ongeveer dertig procent organisch per jaar’, zegt Knaap. Hij lacht: ‘Dan kun je dus wel uitrekenen naar hoeveel nieuwe medewerkers we op zoek zijn. En die hoeven niet allemaal in Nederland geboren te zijn om hier te werken. We hebben hier mensen met 43 verschillende nationaliteiten werken. Net zoals er veel Nederlanders in Media.Monks-kantoren in andere landen werken.’
Agency en startup bij elkaar
Naar wat voor personeel is Media.Monks op zoek? ‘Ik denk dat dat heel divers is’, zegt Lemans. Accountmanagers, producers en strategen bijvoorbeeld. Maar, voegt ze toe, kijk ook naar de zogeheten hubs waar vooral mensen rondom creatief en development werken. ‘Dan hebben we het over talent als designers en developers waarvan een groep zich ook richt op de research & development om nieuwe oplossingen voor onze klanten te ontwikkelen.’ Knaap haakt aan: ‘Het is alsof je een agency en een startup bij elkaar zet.’
Vanessa Hofland voor Monks+
Onlangs maakte Media.Monks bekend dat Vanessa Hofland de overstap maakt van Ahold Delhaize naar Media.Monks. Hofland, die bij Ahold in drie jaar het grootste inhouse-bedrijf voor Aholds contentproductie optuigde, gaat bij Media.Monks een nieuwe propositie genaamd Monks+ op- en uitbouwen. Voorafgaand aan de nieuwsaankondiging schoof Hofland aan bij het interview. Allereerst om Monks+ te duiden. ‘Monks+ is een nieuwe vorm van samenwerken, een operationeel model dat op maat gemaakt is voor de klant. De ene keer kan het zijn dat je mensen schouder aan schouder in house bij de klant neerzet, maar het kan bijvoorbeeld ook weer deels in een hub zijn.’ Monks+ is bedoeld voor bedrijven die veel content produceren, bijvoorbeeld telecomproviders en retailers. ‘Organisaties willen meer merkconsistentie in alle middelen, meer value for money en meer speed to market.’
Omdat Monks+ een oplossing op maat is, is de prijs ook op maat. Knaap haakt hierop aan: ‘Ik denk dat je als organisatie twee vliegen in één klap slaat. De kwaliteit kan omhoog door consistentie te creëren over alle kanalen en de kosten kunnen omlaag als je dat op een betere manier gaat leiden.’ Hofland: ‘Ik durf op een gegeven moment ook wel te zeggen welk percentage een merk bij wijze van spreken kan besparen. Maar je kunt ook zeggen dat je dat percentage als merk ergens anders in gaat stoppen, bijvoorbeeld door meer content te maken.’
Van Ahold naar Media.Monks
Hofland noemt haar twaalf jaar bij Ahold waarin drie in de contentstudio een enerverende en fantastische tijd. Knaap kwam eens kijken bij Ahold, was erg onder de indruk en liet Hofland weten dat hij haar graag aan zijn team van ‘monks’ wilde toevoegen. Onlangs volgde een gesprek, wat zo klikte dat Hofland de kiwi’s, vuilniszakken en Albert Heijn-hamsters gedag gezegd heeft. Was het afscheid nemen lastig? Hofland: ‘Enerzijds wel, want ik heb er veel tijd, energie en plezier ingestoken, maar het stond er wel nu hé. Het draait goed en nu kan iemand het overnemen, en ga ik Media.Monks en zo andere merken helpen.’ Als blijkt dat Monks+ over twee jaar goed draait, zegt Hofland niet te willen vertrekken naar een volgende uitdaging. Lachend: ‘Nee, dat is absoluut niet mijn intentie. Ik verwacht niet dat ik over twee jaar uitgekeken ben, bij lange na niet.’
Talent gemotiveerd houden
Knaap voegt toe: ‘Eigenlijk houd je talent doordat je de klantkant en verwachtingen intern het beste matcht.’ Waarmee hij bedoelt dat hij denkt dat het goed is als programmeurs, designers en andere creatievelingen niet exclusief voor één merk blijven werken omdat ze dan verveeld kunnen raken. ‘Om je skills te blijven verbeteren, moet je voor meerdere merken werken’, geeft hij als voorbeeld. Je als bedrijf onderscheiden is noodzakelijk, benadrukt hij. Elk creatief bureau, elke startup en zelfs de overheid zoekt digitaal onderlegde medewerkers. ‘Eigenlijk zit aan iedereen aan dezelfde mensen te trekken.’
Personeel aantrekken
‘Ik denk dat personeel op dit moment niet alleen op zoek is naar een baan’, zegt Lemans. ‘Het gaat ook om het beleid dat je voert, de cultuur die er is, de samenwerking tussen verschillende teams.’ Hoe probeert Media.Monks geïnteresseerde werkzoekenden te overtuigen om te solliciteren? Knaap: ‘Wat Media.Monks denk ik uniek maakt, is dat je bij ons in hubs in allerlei landen kunt werken.’
Oekraïens personeel helpen vluchten
Het nijpende personeelstekort bij steeds meer Nederlandse bedrijven kan mogelijk deels teruggedrongen worden door gevluchte Oekraïners. De Nederlandse overheid maakt het Oekraïners die hun thuisland vanwege de oorlog ontvlucht zijn, juridisch eenvoudig om direct aan het werk te gaan. Uitzendbureaus verwelkomen de Oekraïners met open armen, tekende de NOS begin maart op. Niet alleen voor werk in kassen, maar ook voor IT- en kantoorbanen.
De Russische oorlog tegen Oekraïne heeft ook impact op Media.Monks, vertelt Knaap desgevraagd. “Wij hebben al tien jaar een hub in Oekraïne. Daar werken, of nee werkten, 86 medewerkers. In de eerste dagen van de oorlog hebben we een groot deel onze medewerkers geëvacueerd naar Polen, samen met hun families en vrienden. Ik denk dat we in totaal meer dan vijfhonderd mensen uit Oekraïne gehaald hebben. Enkele tientallen medewerkers zitten nog in Oekraïne, want het is nogal ingewikkeld daar.”
Op de dag van het interview is Knaap druk bezig met de evacuaties en de situatie daar, die hij ‘een puinhoop’ noemt. Het raakt hem duidelijk. ‘Ik ben er nu bijna twee weken emotioneel bij betrokken met een squad team om mensen het land uit te krijgen en huisvesting te regelen. Je hoort de meest verschrikkelijke verhalen. Het is hartverscheurend. Die hub hebben we al heel lang, we hadden een fantastisch bedrijf daar met goed opgeleid personeel.’
Talent is hier nodig
Knaap wil daarom niet teveel juichen over de Oekraïeners die de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt kunnen opvullen. ‘Maar wat wel zo is: er zijn veel goed opgeleide, hardwerkende en veel tech educated mensen in Oekraïne.’ Lemans, managing director van de Media.Monks-hub in Hilversum, beaamt dit. ‘In onze hub in Hilversum werken al langer tussen de vijftien en twintig Oekraïners.’ Knaap voorziet door de oorlogssituatie een enorme influx. ‘Dat is ook waarom dat land naar de klote gaat; al het talent rent het land uit. Het is wel het talent dat West-Europa nodig heeft. Maar het was op een andere manier voor elkaar te krijgen dan via een oorlog.’