Seiler was onlangs in Nederland om te vertellen over nieuwe businessmodellen voor zijn mediabureaunetwerk. Een van die modellen is pay for performance. Simpel gezegd wordt Mediabrands meer beloond als de klanten hun doelstelling bereiken. Daarmee is het commissiemodel op de schop gegaan.
Een tweede stap is automatiseren van media buying. Seiler wil binnen drie jaar 50 procent van alle media buying ‘automated' maken. Dat begint in de Verenigde Staten waar een consortium is gevormd met bedrijven als AOL, Cablevision, Clear Channel Media en NBC en Mediabrands’ eigen Magna Global voor een geïntegreerd programmatic buying businessmodel. In 2015 volgt ook Nederland. ‘Automated ligt in het verlengde van pay for performance. Het buying-werk wordt nog gedaan op de manier waarop de New Yorkse beurs werkte: mensen op de beursvloer zwaaiend met papieren. We kunnen mediatransacties ook gewoon automatiseren. Sterker nog: dat had al jaren geleden kunnen gebeuren.’
Lees het hele interview in Adformatie week 50.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!