Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamecode Social Media aangenomen

De Reclamecode Social Media is aangenomen door de Stichting Reclame Code. De bijzondere code wordt per 1 januari 2014 opgenomen in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het heeft even wat voeten in de aarde gehad, maar de kogel is dan toch door de kerk: de Reclamecode Social Media zal vanaf het nieuwe jaar als bijzondere code worden opgenomen in de Nederlandse Reclame Code.

related partner content for mobile comes here

De code moet het bedrijfsleven handvatten geven bij het ontwikkelen van campagnes waarbij gebruik wordt gemaakt van sociale media als Facebook en Twitter. Reclame via sociale media is toegestaan, maar de bijzondere code verplicht adverteerders hier in de toekomst altijd duidelijk over te communiceren, bijvoorbeeld door toe te voegen aan berichten.

De afgelopen maanden was er nogal wat discussie over de noodzaak van een speciale Code Social Media, zoals in de Update-rubriek in de huidige Adformatie te lezen is. Zo stelde de Vereniging van Reclamerecht (VvRr) na een eigen onderzoek dat een speciale code niet nodig zou zijn, omdat in artikel 11 van de Nederlandse Reclame Code al is opgenomen dat reclame duidelijk herkenbaar moet zijn.

De DDMA – de initiële initiatiefnemer van de Code Social Media Marketing, zette destijds echter al vraagtekens bij deze conclusie: ‘Voor juristen zijn de regels misschien gesneden koek, maar de consument en onze marketeers weten vaak niet wat dit concreet voor hen betekent,’ aldus directeur Diana Janssen.

Ook Prisca Ancion-Kors, directeur van de Stichting Reclame Code Nederland, benadrukte tegen Adformatie het belang van een bijzondere code om betere zelfregulering vanuit de branche mogelijk te maken: ‘ De VvRr heeft met een zuiver juridisch ook naar de code gekeken, terwijl deze code niet voor juristen bedoeld is, maar voor marketeers in het veld. De behoefte aan duidelijkheid bij de inzet van sociale media wordt branchebreed gedeeld.’

Bij de uiteindelijke totstandkoming van de nieuwe regels zijn dan ook verschillende stakeholders zoals brancheverenigingen BvA en Thuiswinkel.org betrokken geweest.

De regels in de bijzondere code zijn er vooral op gericht om misleiding tegen te gaan. Dit betekent bijvoorbeeld dat wanneer een consument of BN’er een vergoeding krijgt (in de vorm van geld of in natura) om een product te beoordelen, hij of zij dit moet melden. Ook schrijft de nieuwe code voor dat adverteerders uitingen op eigen sociale media niet zodanig mogen wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat, bijvoorbeeld door alle negatieve reviews te verwijderen.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in