Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Waarden als basis voor sterk merk

Aan merkwaarden wordt veel aandacht besteed, maar zelden worden deze gerelateerd aan de waarden van medewerkers: werkwaarden. En dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inside-out
Om waardenovereenstemming te bewerkstelligen, moeten zowel merk- als personeelsmanagers zich realiseren dat organisatiemerkwaarden de individuele werkwaarden van medewerkers beïnvloeden (outside-in proces), maar dat de individuele werkwaarden een sterkere invloed hebben op de merkwaarden van de organisatie (inside-out proces).

Ter Hoeven: ‘In de praktijk oefenen medewerkers vooral invloed uit op hetgeen echt belangrijk wordt gevonden in de organisatie.’ Met andere woorden: geef medewerkers een belangrijke rol in het invullen van de strategische waarden.

Merkcommunicatie
Hoewel merkcommunicatie de overeenstemming van waardensystemen niet direct kan beïnvloeden, kan communicatie wel bijdragen aan de ervaringen. Verhoeven: ‘Benadruk in interne merkcommunicatie de waarden die de organisatie en haar medewerkers delen en communiceer over de waarden die prioriteit hebben voor de organisatie, maar ook over de waarden die niet belangrijk zijn. Op die manier maak je het voor zowel medewerkers als consumenten mogelijk om hun waarden te toetsen aan die van het organisatiemerk en zich zo met het organisatiemerk te verbinden.’

Dit vereist van merkmanagers dat zij hun blik niet alleen richten op de externe markt waarin de organisatie actief is, maar dus ook op de waarden die intern leven.

Veiligheid
Voor zowel organisatiemerken als medewerkers zijn ‘veiligheidswaarden’ zoals betrouwbaarheid en baanzekerheid het belangrijkst. Er is volgens de onderzoekers echter geen algemeen lijstje te geven van wat medewerkers belangrijk vinden. Een organisatie moet altijd kijken naar de waarden die haar eigen medewerkers aanhangen, waarom kiezen medewerkers voor jou?

Een interview met Claartje ter Hoeven is opgenomen in het zojuist verschenen , onder de titel ‘Baas lijkt op hond’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in