Overslaan en naar de inhoud gaan

Top of Flop: scoort de commercial van Zalando?

MarketResponse keek voor Tijdschrift voor Marketing wat consumenten vinden van de nieuwe Zalando-commercial met BN’er Lieke van Lexmond.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Lieke van Lexmond in te zetten in de nieuwe commercial, breekt Zalando met een reeks commercials die niet bij iedereen even goed in de smaak viel. De commercials met schreeuwende mensen leverde Zalando twee keer op rij een Loden Leeuw voor de meest irritante reclame op. Toch groeide de naamsbekendheid door sterk.

related partner content for mobile comes here

Deze nieuwe spot scoort niet optimaal. Bij een pre test kijken we primair naar twee factoren: attention (attentiewaarde) en bonding (versterking van de band tussen merk en consument; overdracht van de boodschap).

Op beide factoren scoort de commercial onder de norm. In het door MarketRespons gehanteerde add+impact -odel komen beide zaken samen in de commitment-score. De commercial presteert dan ook onder de norm.

Lieke en Zalando
Een beroemdheid in een commercial kan zorgen voor een hoge attentiewaarde. Daarnaast kunnen positieve gevoelens/associaties die consumenten hebben bij de celebrity afstralen op het merk. Veel mensen herkennen dat het Lieke van Lexmond is die in de spot speelt en over het algemeen vindt men Lieke van Lexmond en Zalando een goede combinatie.

Toch plaatsen consumenten kanttekeningen bij de geloofwaardigheid van de combinatie: voor velen is het ongeloofwaardig dat Lieke haar kleren koopt bij Zalando.

Negatieve nasmaak
Uit de resultaten van de test blijkt dat Zalando met de commercial volgens zowel klanten als niet-klanten laat zien onvoldoende begrip te hebben voor de klant.

Uit een analyse op de spontane reacties blijkt dat dit met name komt door het verkeerd vallen van ‘de grap’ van de commercial: Lieke wordt in een openbare gelegenheid aangesproken door iemand van Zalando op haar koopgedrag. Dat Lieke blijkbaar niet anoniem kleren heeft kunnen bestellen, zorgt voor een negatieve nasmaak.

De hele Top of Flop staat in Tijdschrift voor Marketing, nummer 11.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in