‘Vorig jaar, hier in deze Italiaanse heuvels begon het idee van het merk Marzano Caffè zich in mijn hoofd te ontwikkelen. Een merk dat niet alleen de beste Italiaanse specialty koffiemelange heeft, maar ook een merk met een sterke stem.’ Zo kondigde Thomas Marzano, global head of brand bij Philips, op Linkedin recent de lancering aan van zijn eigen koffiemerk. Alle mooie dingen beginnen klein, en ook Marzano Caffè is voorlopig nog een ‘zolderkamer-onderneming’, maar de brand identity die Marzano wil neerzetten blaakt van zelfvertrouwen.
Hij wil met zijn merk een stem laten klinken ‘die de gepolariseerde - en vaak nepmaatschappij van vandaag uitdaagt en het ritueel van het drinken van koffie voorstelt als een middel om tegengestelde ideeën samen te brengen in plaats van een kloof te creëren.’ Leuke lef of onbehoorlijk onbescheiden? Marzano, (Italiaanse vader, Nederlandse moeder, volledig tweetalig opgevoed), licht toe vanuit Marzano Headquarters.
‘De koffiecultuur is gewoon fundamenteel anders. De manier van koffie zetten, is in Italië uitgevonden. Dat zie je al aan het feit dat als je een “caffè” besteld, je een espresso krijgt. Als je iets anders wilt, dan moet je dat specificeren.’
‘Voor Italianen is goede koffie een grondrecht. Koffiebarretjes worden van overheidswege dan ook gesubsidieerd om ervoor te zorgen dat de koffie die staand wordt gedronken (zittend koffie drinken is in Italië duurder, red.), onder de euro blijft.’
‘Thuis koffie drinken is in Italië overigens nog een kleine markt. Een groot deel zet nog koffie met een ouderwetse percolator (opkoker). In Nederland bestaat de thuiskoffiecultuur al veel langer en heeft zich dat ook geëvolueerd van filterkoffie naar pads, capsules en allerhande espresso-apparatuur.’
‘Wat in Italië vastzit aan de koffiecultuur is dat je gedurende de dag even een break neemt voor een babbeltje in een koffiebarretje. Kort maar hoor, het kan een kwartier of 20 minuten zijn, maar het is wel een sociaal raakpunt waar je mensen treft, met elkaar in contact bent. Dat aspect van “bij elkaar komen” heb ik in het merk gestopt én het dient als kritiek op onze sociale cultuur waar iedereen in zijn eigen bubbeltje zit. Welbeschouwd is de fastfoodcultuur van Starbucks egotripperij op een papieren bekertje. Het is geen sociaal moment meer, maar volledige individualistisch. We kijken niemand aan, houden onze hoofdtelefoon op en zetten een foto op Instagram.’
‘Die eigen bubbel versterkt ook de polarisatie van het maatschappelijk debat. We zijn snel beledigd. We praten niet meer over onze verschillen in inzichten omdat we niet meer bij elkaar komen, niet meer naar elkaar luisteren. Dat frustreert mij mateloos, want we moeten nu eenmaal met elkaar verder. Een andere keuze is er niet.’
‘We leven in een wereld van fake news. Dat geldt ook voor wat we van ons eigen leven laten zien, er is zoveel nep! Ik steek daar de draak mee. De “about us” op de website is één groot kulverhaal over het merk Marzano. Het begint met iemand die verhuist naar Brazilië, de meest hilarische dingen meemaakt, failliet gaat, het is pure nep over “een rijke cultuur die opnieuw leven ingeblazen wordt”. Daaronder lees je pas het échte manifest.’
‘Ja natuurlijk, maar who cares? Ik heb een passie voor koffie, ik heb een passie voor merken en ik doe dit voor de lol. Het is mijn vrijetijdsbesteding. Dus ik kan het ook “zero compromise” invullen. Mensen moeten wel de oprechtheid kunnen voelen. Als het ze aanspreekt, top, anders even goede vrienden.’
‘Caffè Marzano vertegenwoordigt een “luxury experience”. Wat je veel ziet in het upmarket domein van koffiebarretjes zijn hipstermannen en -vrouwen met beanie’s op en koffiebekers in bruin papieren zakken. Waarom moet het er allemaal uitzien als takeaway van McDonald’s? Mensen die in een fatsoenlijke Italiaanse koffiebar werken zijn vaklui en die gaan ook zo gekleed. Die luxe heb ik qua vormgeving geprobeerd in het merk te krijgen.’
‘Dit alles staat alles overigens los van het feit dat Marzano Caffè de beste kwaliteit koffie levert en dat binnen de supply chain geborgd dat alles ethisch en fair gaat. Ik maak daar geen groot verhaal van. Dat is gewoon een basisvoorwaarde.’
‘Nu alleen nog online, gewoon direct. En ja, ik sta ook geregeld zelf bestellingen in te pakken voor verzending. Ik doe dat samen met mijn partner. Ik kijk een heel klein beetje naar de mogelijkheden via wholesale en ik probeer er misschien een paar kleine winkels bij te betrekken.’
‘In grote lijnen heb ik wel een idee. Ik heb me verdiept in wereld van koffiebranders. Ze beginnen vaak uit passie, maar van marketing en branding hebben ze meestal geen kaas gegeten. Ik denk dan ook aan een franchise-model. Ik heb de e-commerce staan, de recepturen, en andere branders kunnen daarop meeliften. Tegelijkertijd kunnen branders ook hun eigen blend toevoegen. Ja, daar zou ik wel veel vrijheid in kunnen geven. Vanzelfsprekend onder een helder geformuleerde kwaliteitsnorm.’
‘Dat is echt niet mijn insteek en dat heeft vooral te maken met het feit dat ik er niet van hoef te leven. Er is dus geen enkele druk. Ik kan volledig focussen op kwaliteit en beleving. Als ik teveel bezig zou moeten zijn met opschalen, dan zie ik de lol niet meer. Los van dit alles, ik heb een prachtige rol bij Philips. Ik ben daar nog lang niet klaar.’
‘La Boutique del Caffè in de Eerste Jacob van Campenstraat 38.’