Onderweg vanuit Hong Kong, waar qua marketing altijd wat aan de hand is. De South China Morning Post bericht vandaag echter dat Hong Kongers zijn voorbijgestreefd als grootste liefhebbers van luxe merken. De verrassende nieuwe nummer een is Hongarije. Let wel (en de SCMP vergeet dit in het bericht te melden), het gaat hier om de ACNielsen Online Consumer Confidence Survey, die zoals de naam al zegt uitsluitend onder internettende respondenten wordt gehouden.
Dat verklaart ook waarom bijvoorbeeld India hoog scoort. Als je online bent in India, dan behoor je kennelijk tot het affluente deel der natie, getuige het feit dat 31% van de respondenten wel eens luxe merkartikelen koopt.
De survey levert een paar interessante doorkijkjes op in de wereld van de modemerken. Zo zijn Gucci en Armani het succesvolst geweest in het opbouwen van een wereldwijde klantenbasis. Weliswaar zijn de grootste drie namen Ralph Lauren, Dior en Armani maar RL en Dior leunen sterk op hun respectieve thusmarkten, de VS en Frankrijk. En dat zijn nog steeds de grootste markten in dit segment.
In Hong Kong heeft Gucci met 25% de grootste volgelingenschare, gevolgd door Louis Vuitton en Ralph Lauren. In China vormen Chanel (16%), LV en Versace de kopgroep.
Na Hongarije en Hong Kong bleken de Verenigde Arabische Emiraten, Turkije en Mexico de fanatiekste luxemerkenaanhang te bezitten. Kennelijk zijn modeartikelen uit het topsegment de eerste dingen waarnaar consumenten in opkomende markten grijpen, zodra ze over wat geld beschikken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!