Lidl Nederland stopt met vliegtuigvervoer groente en fruit

Klanten zouden nauwelijks iets van de verandering gaan merken. Vliegtuigban gaat per direct in.

Lidl-transport per vrachtwagen
Beeld: still commercial Lidl

Lidl Nederland stopt met de invoer van groente en fruit via het vliegtuig. De maatregel gaat per direct in. De supermarktketen wil met het stopzetten van de vliegtransporten de CO₂-uitstoot van het transport van producten verminderen. Dat meldt het FD.

Lidl zegt dat bijna alle producten van de groente- en fruitafdeling van Nederlandse bodem komen. Maar groenten als aspergetips, sperziebonen en verse peulvruchten werden nog met het vliegtuig ingevlogen.

Daarvoor worden alternatieven gezocht. Lidl kijkt per product of het dit vanuit een andere plek gesourced kan worden of via alternatief vervoer is in te voeren, bijvoorbeeld de boot. Vanaf maart 2023 mag geen enkele groente of fruit per vliegtuig geleverd zijn. Lidl benadrukt dat klanten nauwelijks iets van de verandering gaan merken. 

Zweeds voorbeeld

Lidl Nederland volgt met de maatregel het voorbeeld van de Zweedse tak van het concern. Die eerder dit jaar de importvluchten al stopzette, een wereldprimeur in de supermarktbranche.

In Nederland is ook de supermarkt Plus ver met het terugdringen van vliegtuigvervoer voor groenten en fruit, alleen de groene asperges worden nog ingevlogen. Er zou al een test lopen om ook deze op een andere wijze in de supermarkten te krijgen.

Lidl Nederland maakt niet bekend hoeveel uitstoot dit besluit scheelt. FD schrijft dat het vliegtuigvervoer volgens Europese importdata minder dan 1% vormt van het totale transport van groenten en fruit. Het gaat in Nederland bijvoorbeeld om komkommers, bessen, mango's en avocado's.

Zo’n 70 procent van de ingevoerde groenten en fruit, waaronder ook sinaasappelen, druiven of bananen, worden per boot vervoerd naar Nederlandse supermarkten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie