Wie op de markt staat met vis en denkt dat mensen vanzelf wel op de geur afkomen, zal zich kunnen voorbereiden op een volle vuilniscontainer. Open je een webwinkeltje in grote maten BH’s, dan kun je niet blijven hopen op de mond-tot-mond reclame van je tevreden dubbel E vriendin. Het zijn geen tijden om je stil te houden. Communicatie is de levensader van je cashflow, dus hoe je ‘t doet, doe je ‘t: steek je vinger op in de media.
Voor een freelance copywriter als ik lijkt het niet voor de hand te liggen om te gaan adverteren. Bloggen is gratis, mensen mailen ook, e-mailings maken en verzenden is ook goed zelf te doen en met een glas in de hand op reclamefeestjes m’n kop laten zien kost hooguit een Alka Seltzer in de ochtend die daarop volgt. Maar omdat ik ook graag rechtstreeks werk voor kleinere bedrijven, heb ik me al enkele jaren geleden verdiept in Google Adwords. 'Genereer meer business met Google Adwords': zelfs een geharde reclameprofessional krijgt slappe knieën van zo'n claim.
‘Kind kan de was doen’, was eerlijk gezegd m’n eerste reactie bij Google Adwords sitebezoek. Doelgroepen formuleren, locaties definiëren, budget per klik bepalen en natuurlijk aardige adjes schrijven. Meest lastige om te doen: samenstellen van de lijst met zoekwoorden. Zonder de zaklantaarn van de juiste zoektermen is ook ‘s werelds machtigste zoekmachine een blinde in het donker, tenslotte.
Een week na het online zetten van campagne leverde dat me een klant op, Broere Makelaars uit Bergeijk (onthou die naam en ga eens kijken als je knap wilt wonen in een mooi stukje Brabant). Dat was jaren geleden, ik schrijf er nog wekelijks teksten voor en je mag dus van een schitterende return-on-investment spreken. Daarna volgde nog een enkel eenmalig project - en vooral buitengewoon veel windstilte.
Budget verhoogd, locaties en doelgroepen vernauwd, met een Google Adwords specialist alle zoekwoorden doorlopen, aangepast en uitgebreid: nada. Andere advertentieteksten, andere url zelfs: nadanakkesniks. Nauwelijks klikken. Google had kennelijk meer te doen dan mensen de winkel van Peter van der Wijk te laten vinden. Google scoorde afgelopen kwartaal een netto inkomen van $1.84 miljard, dus je zou zeggen dat er voldoende blije klanten zijn. Wel, hier zit er een met fronsen in z’n voorhoofd.
Ik vraag me af of, hoe en zo ja voor wie Google Adwords werkelijk leads genereert. Zou het kunnen zijn dat de relatief goedkope zoekmachine-marketing een valkuil is voor veel meer b-to-b dienstverleners als ik? Is de laagdrempeligheid van het medium de werkelijke kracht van Google Adwords in plaats van de belofte aan resultaat? Is Google Adwords eigenlijk niet hetzelfde als zo’n adje dat je plaatst in het blad van je voetbal- of hockeyclub, dus in de categorie: baat het niet, schaadt het niet?
Het is dat Google Adwords slechts een van de middelen uitmaakt in in mijn marketingmix. En dat het gelukkig pas geld kost als er geklikt wordt. En dat al die andere activiteiten voldoende werk genereren voor een blije boekhouder, al ben ik dit kwartaal net niet aan de $1,8 miljardvan Google gekomen. Dus ik blijf het nog even proberen met Google Adwords. Tot ik echt zeker weet dat het beter geschikt is voor webwinkels in dubbel E BH’s dan voor b-to-b leads.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!