De KB, de nationale bibliotheek, heeft samen met creatief-strategisch bureau Dawn een nieuw merkverhaal ontwikkeld. De positionering van de KB is aangescherpt en er is een nieuwe tagline ‘Gebouwd met woorden. Gevormd door mensen’. Een merkfilm ondersteunt het nieuwe merkverhaal.
Volgens Lennart de Jong, als hoofd communicatie van de KB, had de nationale bibliotheek behoefte aan de herpositionering om de rode draad in de taken en activiteiten herkenbaarder te maken.
De Jong: ‘We zijn al meer dan twee eeuwen een bron van inspiratie en ontwikkeling, maar in de afgelopen jaren is onze maatschappelijke rol veel breder geworden. We houden ons bezig met papieren erfgoed, maar bijvoorbeeld ook met digitale geletterdheid en de betekenis van Artificial Intelligence voor onze samenleving.’
Elk woord telt
Dat zijn uiteenlopende taken, allemaal voortkomend uit de zeggingskracht van woorden, stelt De Jong. Met de nieuwe tagline en merkfilm wil de nationale bibliotheek invoelbaar maken welke impact woorden hebben op mensen en vice versa.
De Jong: ‘Bij de KB telt écht elk woord. Maar uiteindelijk gaat het erom wat die woorden voor mensen kunnen betekenen.’ De wisselwerking tussen woorden en mensen is de basis van de nieuwe merkfilm van KB.
Nieuwe site
Maarten Gooskens, strateeg en copywriter bij Dawn: ‘Op het moment dat je loslaat dat woorden alleen maar inkt op papier zijn gaat er een wereld open - een wereld waarmee we iedereen laten zien dat de KB ook voor en van hun is.’
De merkfilm is te zien op de nieuwe website van de KB - www.kb.nl – die vorige week is gelanceerd. Ook met de nieuwe website wil de nationale bibliotheek beter uitdragen aan welke maatschappelijke opgaven ze allemaal een bijdrage levert.
Het merkverhaal achter de nieuwe tagline is ook te lezen op de website.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!