Zo’n typisch Kassa-onderwerp: Een mevrouw verkoopt laarsjes, verstuurt die via DHL naar een kluis waar de koper ze kan ophalen, maar maakt een tikfout in het emailadres van de ontvanger.
De koper kan niet bij haar pakketje, waarna het gaat zwerven en een keer of 9 tussen een distributiecentrum in Utrecht en het kluisje heen en weer gaat.
Practical joke
De Belbus van Kassa ging op onderzoek uit en zocht ‘het hogerop’, ofwel: het nodigde woordvoerder Ewout Blaauw uit om aan de oever van het IJ een reactie te geven.
Blaauw werd zonder het te weten onderdeel van practical joke. De cameraman van het consumentenprogramma stuurde de woordvoerder 9 keer een andere kant op voor het juiste shot, toevallig precies het aantal keren dat het pakketje heen en weer was gegaan.
Blaauw kon het heen en weer krijgen.
(Fragment begint op 03:32. Reactie van Blaauw onder video)
Ewout Blaauw: ‘Na de derde keer dacht ik bij mijzelf: shit, hier is iets aan de hand. Dat een cameraman naar een goede positie zoekt is normaal, maar als hij die na drie keer nog niet heeft gevonden, is er iets anders gaande. Dan heb je ofwel te maken met een eikel, maar daar ga ik maar niet vanuit bij de publieke omroep, of je bent onderdeel van een opzetje.’
Creativiteit gunnen
Erg vond Blaauw het niet, want ’je moet de programmamakers ook hun creativiteit gunnen’. ‘Bovendien gaf het mij de gelegenheid goed na te denken over een antwoord’.
Dat had hij voorhanden toen hij door de presentator werd geconfronteerd met de klacht over het 9 keer pendelende pakketje: ‘Ik kan me voorstellen dat een pakketje moeten verliezen heel wat erger is dan een paar keer heen en weer moeten lopen hier in het Havengebied.’
Een echt vak
Met een bos bloemen en het bewuste pakketje bij de hand kwam het allemaal goed, terwijl Blaauw in de hele actie een bevestiging zag: ‘Het bewijst eens te meer dat wat wij doen toch echt een vak is’.