Duurzaam ondernemen is nog maar mondjesmaat ingebed in de strategie en organisatiestructuur van Nederlandse bedrijven en organisaties. Dat is een opvallend gegeven. Er worden door veel bedrijven immers MVO-initiatieven genomen, het is ook een steeds vaker terugkerend thema in communicatie. Het onderzoek stelt ook vast dat de aandacht rond duurzaam ondernemen is toegenomen de laatste twee jaar. Maar slechts 40% van de door PwC onderzochte bedrijven en organisaties hebben formeel beleid vastgesteld ten aanzien van ecologische, economische en sociale aspecten van hun bedrijfsvoering. 52 pct van de bedrijven heeft bovendien geen geformaliseerde functie die zich specifiek richt op duurzaam ondernemen.
MVO-initiatieven komen eerder voort uit angst, dan uit het willen benutten van kansen. Klaas van den Berg, sustainability leader bij PwC: ‘De drijfveren zijn opvallend genoeg toch nog vaak defensief van aard en met name gericht op reputatieschade en afbreukrisico, directe zorg om het milieu speelt veel minder een rol dan wij aanvankelijk dachten en ook het creëren van nieuwe kansen of onderscheidend vermogen wordt minder vaak genoemd. Men doet mee omdat men het gevoel heeft dat ze niet achter kunnen blijven. Daarbij kijken ze meer naar bedreigingen, zoals marktaandeelverlies en sancties als gevolg van wet- en regelgeving, dan naar kansen om bijvoorbeeld nieuwe afzetmarkten te creëren.’
De toegenomen aandacht voor duurzaam ondernemen zou zich volgens PwC wel wat meer kunnen vertalen in het aanvragen van subsidies voor innovaties en aanpassingen (nu slechts 13%), aantrekken van adviseurs (nu slechts 19%) en het aanpassen van (IT-)systemen om ook daadwerkelijk duurzaamheidprestaties te meten of te monitoren (nu nog maar 20%). Ook wordt er intern te weinig geld beschikbaar gesteld en zouden meer specialistische mensen op dit terrein moeten worden aangesteld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!