Het koopgedrag van Philip Kok, ceo en partner The Valley, bureau voor merkstrategie en digitale communicatie, in 9 vragen:
Wat is je mooiste aankoop ooit?
‘Niet mijn mooiste, maar wel een fijne investering: een spiegelreflex camera van Canon, EOS 50D. Mèt twee extra lenzen erbij: Canon EF 70-200 USM en Canon EF 24-105 IS USM. Fotografie speelt een belangrijke rol in mijn leven. De straat is de plek waar ik mijn inspiratie zoek. Volg me maar op Instagram: Philstagram68.’
Als jij een merk mocht zijn, welk zou je kiezen?
‘Ik vind dit altijd van die truttige vragen. Maar als ik dan toch moet kiezen, dan is het Suit Supply. Een merk met ballen, goeie kleding, lekker mannelijk, dandy en sexy. Maar bovenal omdat de fotografie pakkend en geniaal is. Regisseert Fokke allemaal zelf.’
Aan welke producten geef je te veel geld uit?
‘Aan wijn. Goede wijn. Ik heb een paar wijnspeciaalzaken waar ik graag kom. Ik ben een ideale klant voor ze; makkelijk te verleiden met heerlijke verhalen over de wijn, streek of het wijnhuis. Met als gevolg dat ik altijd weer met een schuldgevoel mijn pincode intoets. Maar ja, voor iedere gelegenheid valt wel weer een slap excuus te verzinnen om een fles goede wijn open te trekken.’
Welk merk brengt je van A naar B?
‘Een Volvo XC90, zakelijk en privé. Ik rij vaak met onze zes kinderen in de weekends en dan geeft de veiligheid van het merk toch een heel goed gevoel. En als ik ‘s avonds een diner in de stad heb met een klant, fiets ik daar fluitend op mijn Cortina naartoe. Altijd weer een geluksmomentje.’
Ben je een impulsaankoper, twijfelaar of uitzoeker?
‘Ik ben een mega-impulskonijn. Soms moet ik voor mijn vriendin nog een vergeten boodschap halen bij AH of Jumbo. Ik kom altijd terug met een tas vol spullen.’
Koop je je luiheid af?
‘Nee beslist niet. Ik haat luiheid en ben ervan overtuigd dat je daar niet aan moet toegeven. Dus bij ons thuis wordt er gekookt en wordt er maximaal één keer per jaar pizza bezorgd. Picnic of Appie zijn nog nooit voor onze deur gestopt. Het enige waar ik een pokkenhekel aan heb is klussen. Daar heb je vakmensen voor.’
Van welke aankoop krijg je nu nog pijn in je buik?
‘Van een AEG combimagnetronoven. Twee jaar geleden is ons huis verbouwd, waarbij onze woonkeuken echt waanzinnig mooi is geworden. Alles klopt, maar die rukoven is al twee keer kapot gegaan. Diverse monteurs over de vloer, veel ruzie met de klantenservice. Het voelt als een rotte plek in een goddelijke vrucht.’
Met welk merk wil je niet gezien worden?
‘Ik hoop niet dat ik ooit gespot zal worden in een Daihatsu Move.’
Je hebt de jackpot gewonnen! Wat koop je als eerste?
‘Als eerste ons droomhuis, met een veranda voor mijn vriendin. Als tweede een hond voor de kids. Als derde de beste digitale fotocamera van dat moment met vier toplenzen erbij. Oh ja, en nog een onbeschoft mooie, rode wijn om het te vieren. Cheers.’
Beeld:Tim Stet