Het theater van de groei…..

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

….. is het thema van het seminar “Marketing aan de Maas 2011”, georganiseerd door het ICSB, adviseurs voor Marketing en Strategie. Met uitzicht op de Maas in Rotterdam, werd aan ongeveer 60 gasten een programma met presentaties en workshops aangeboden over “Groeipaden voor de toekomst". In het kader van het 25-jarig jubileum van het ICSB, bood de introductie een vogelvlucht over het veranderde landschap en de rol van marketing daarin. De persoonlijke relaties tussen aanbieders en afnemers in de tijd dat de bakker al zijn klanten nog persoonlijk kende, maakte plaats voor industriële massacommunicatie, en onder invloed van het internet zijn aanbieder en afnemer weer met elkaar in contact, maar dan in een virtuele en ‘verbonden’ wereld. De klant staat weer centraal en het ICSB gebruikt hiervoor een vereenvoudigd business model.

Hethanteert een Business Model waarin 4 groeipaden worden beschreven die kunnen leiden tot winstgevende en duurzame groei. Het model wat ICSB gebruikt lijkt op het “Business Model Canvas” van Alexander Osterwalder, maar dan vereenvoudigd met 4 groeipaden rondom de klant waardepropositie. Het model biedt daarmee een effectief kader voor een denkproces over de belangrijkste componenten voor het aanbieden van een klant waarde propositie. De eenvoud heeft ook zijn beperkingen en leidde bij inhoudelijke behandeling in de workshops tot enige discussie over de vorm in plaats van de inhoud.

Die 4 paden waren onderwerp van de workshops, waar de deelnemers naar eigen keuze aan twee van de parallelle sessies konden deelnemen.
In het eerste groeipad legt men uit hoe u anders naar klanten kunt kijken met behulp van , waarmee segmentatie tot leven wordt gebracht om de ‘customer experience’ beter op het publiek af te stemmen.
Het tweede groeipad belicht de kracht van alternatieve verdienmodellen om de kassa anders, vaker of juist harder te laten rinkelen.
is het derde groeipad en zet aan tot nadenken over het opnieuw ensceneren van de klant propositie.
Tot slot, op het vierde pad, wordt gekeken hoe slim gebruik gemaakt kan worden van opkomende trends en technologieën voor een optimale benutting van de belangrijkste bedrijfsmiddelen.
Tussen de 2x2 workshops in, presenteerde een gastspreker hoe een doordachte Blue Ocean Strategy tot aanzienlijke groei kan leiden in een vastgeroeste marktomgeving.

Uw blogger woonde de workshop over verdienmodellen bij welke een levendige discussie opleverde over de mate waarin nieuwe verdienmodellen, zoals ‘Kruissubsidie’, ‘Freemium’, ‘Advertentiemodel’ en ‘Makelaarsmodel’, nu echt nieuw zijn of ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Conclusie was in ieder geval dat de komst van het internet en online business concepten nieuwe dimensies aan verdienmodellen toevoegen die organisaties bewust en doordacht zullen moeten toepassen voor hun klantwaarde propositie. De discussie maakte de workshop zeer levendig en zette de groep zo in beweging dat daarmee de presentatie niet afgemaakt kon worden en de workshop opdracht voor de groep niet aan bod is gekomen.

Jeroen Vetter van Capital Guards was de gastspreker die plenair een presentatie gaf over een succesvolle Blue Ocean strategie in vermogensbeheer. Zij maken korte metten met alle complexiteit en ondoorzichtigheid van traditioneel vermogensbeheer. Het concept, waarmee zij nu ruim 1,5 jaar in de markt opereren, behelst 2 belangrijke karakteristieken in de klantwaarde propositie. Ten eerste bieden zij hun deelnemers, zoals zij hun klanten noemen, ‘slechts’ 2 portefeuilles; Portefeuille 1 (voor Vermogensaanwas) en Portefeuille 2 (voor Vermogensgroei). Ten tweede worden de beide portefeuilles ‘beheerd’ door een selectie van de beste beheerders ter wereld die met naam en foto worden gepresenteerd bij de portefeuilles. Hiermee geeft Capital Guards haar vermogensbeheer ‘echte’ gezichten en persoonlijkheid. Het doet mij een beetje denken aan 'Inshared' en hoe zij de traditionele verzekeringswereld op zijn kop hebben gezet. Capital Guards doet hetzelfde met vermogensbeheer.

Eén van de twee workshops daarna ging over Blue Ocean Strategy. Hierbij wordt de klant waarde propositie volledig opnieuw geënsceneerd. Dus geen marginale innovaties waarmee een tijdelijk concurrentievoordeel ontstaat, maar een waarde-innovatie. Een innovatie die waarde oplevert voor de organisatie en de klant, en die de concurrentie op een oud bord laat schaken. Ook hier weer een interactieve sessie. In eerste instantie toch vooral weer over de vorm. Het publiek werd enigszins op het verkeerde been gezet omdat een productvergelijk werd gepresenteerd als “Strategy Canvas”, terwijl Blue Ocean juist een geheel nieuwe klantwaarde propositie als uitgangspunt neemt. De daarop volgende discussie was levendig, maar verstoorde de presentatie die daardoor niet geheel uit de verf kwam. De werkopdracht maakte veel goed en de vele Blue Ocean ideeën voor een fictief bedrijf bracht de kern en kracht van Blue Ocean Strategy weer terug.

Al met al een geslaagd en goed georganiseerd seminar op een aansprekende locatie. Het heeft menig deelnemer tot denken gezet over hoe de groei weer opgezocht kan worden na de recente focus op crisismanagement.
Marketeers, u bent weer aan zet. Of, in het theater thema van ICSB: Marketer, the floor is yours!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie