Een achttal hotshots betraden het podium van de 2018-editie van het Grote Marketing Congres. Zij spraken ofwel een keynote uit, of werden geïnterviewd door Rens de Jong. Adformatie tekende een aantal opvallende uitspraken van hen op.
Ruud Frambach (VU Amsterdam)...
... probeerde naar aanleiding van zijn nieuwste boek een antwoord te vinden op de vraag of marketing er nog wel toe doet.
‘Het vertrouwen in marketing krijg je terug - en dat is hard nodig - als je kiest voor langetermijnvisie boven kortetermijngewin.’
‘We weten inmiddels dat marketing een positieve business case is.’
‘Waardecreatie vindt steeds meer plaats in een context, de customer experience wordt bepaald door alle stakeholders en niet door een merk alleen.’
Maarten Albarda (Flock Associates)...
... Nederlander in North Carolina, had het over data en digital marketing.
‘Data en vertrouwen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, meer in negatieve zin dan in positieve zin, en daar hebben we het zelf naar gemaakt.’
‘Het budget in digitale marketing stijgt, terwijl het vertrouwen in advertising in digitale media daalt.’
‘Where there is mystery, there is margin.’ (Over digital media buying.)
Patrick Stal (Uber)...
... sprak over de veranderende samenleving, en welke rol Uber daar volgens hem in wil spelen.
‘Een stad launchen is voor Uber nog altijd een old world activiteit.’
‘Wat hebben we verkeerd gedaan? We hebben geen merk gebouwd, het merk is ontstaan.’
‘We hebben bij Uber een grote sociale rol te spelen.’
Sanny Verhoeven (Influencer ‘Sanny zoekt geluk’)...
... beantwoordde vragen hoe je als marketeer het optimale uit een samenwerking met influencers haalt.
‘Ik deel mijn struggles en hoe ik daarmee omga.’
‘Ik zie ook heel veel campagnes die echt superlelijk zijn.’
Sir Martin Sorrell (S4Capital)...
... vertelde over zijn ideeën hoe een nieuw bureau-imperium op te bouwen.
‘Het is treurig om te zien dat mensen beslissingen nemen die je zelf nooit had genomen.’ (Over mensen die WPP leiden nu hij er geen onderdeel meer van uitmaakt.)
‘We gaan op korte termijn een agency starten dat opereert op het gebied van mediaplanning en – buying.’
‘Ik denk dat je creativiteit bedoelt als een soort Don Draper-creativiteit, maar de wereld is veranderd, de aard van creativiteit ook, goede data zullen creatieve content verbeteren.’
‘De Millennial-conventie is dat je als een vlinder van bloem naar bloem fladdert.’
Vincent van den Boogert (ceo ING)...
... vertelde in alle openheid hoe hij de shitstorms die ING troffen heeft beleefd.
‘De boete was hoog en dat was terecht.’
‘Ik durf te zeggen dat de p van purpose het afgelopen kwartaal het belangrijkst was om door te gaan.’
‘Mensen besteden drie uur per dag aan hun telefoon en maar een half uur per maand aan geldzaken.’
‘Als ik op mijn koelkast heb staan, “hé tijger, hoe zie je eruit in je zwembroek?”, dan doe ik die deur niet open. Dit beeld moet je direct weer vergeten trouwens.’
Valerie van Schaick (Nestlé Nederland)...
... vertelde over haar overtuiging dat merken waarde krijgen wanneer ze zichzelf blijven uitdagen maximaal bij te dragen aan het dagelijks leven van mensen.
‘We zijn niet tevreden over de suikerreductie die we doorvoeren.’
‘We mogen niet communiceren over zoutreducties van minder dan 25 procent, dat is soms best wel lastig.’
‘Om kwetsbaar te durven zijn, heb je moed nodig.’
‘Als het gaat om oplossen van kinderarbeid, dan is er geen concurrentie in de keten.’
Rory Sutherland (Ogilvy UK)...
... sprak over het spanningsveld tussen doen wat logisch is en doen wat weird is.
‘Het hele vak is een pseudowetenschappelijke business geworden.’
‘Wees voorzichtig met de aanname dat wat mensen vragen, hetzelfde is als wat ze willen.’
‘We hebben de neiging om de dingen te testen die logisch lijken, maar daarmee ga je voorbij aan de dingen die weird lijken, maar wel werken.’
‘Marketing en innovatie zijn twee velden waarin je het niet zo goed doet als je doet wat logisch lijkt.’