De laatste jaren is er een sterke groei te zien in het aantal verkochte cadeaubonnen en cadeaukaarten, waarbij deze markt volgens de NOS op Nederlandse bodem al meer dan 1 miljard Euro bedraagt. Ondanks de groei in deze markt wordt er nog weinig actie ondernomen door retailers met betrekking tot het mobiel optimaliseren van cadeaukaarten. Iedereen kent natuurlijk de plastic cadeaukaart, maar deze is helaas erg onpersoonlijk en niemand zit te wachten op wéér een extra pasje in zijn portemonnee. Daarnaast zijn er de digitale cadeaukaarten, een leuk alternatief voor de plastic cadeaukaart, maar deze zijn vaak niet geoptimaliseerd voor mobiel.
Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan naar de mogelijkheden voor retailers op het gebied van Mobile Giftcards door een aantal internationale best practices te bekijken. Het eerste voorbeeld dat ik wil bespreken is de iTunes giftcard, waarbij Apple gebruikers via de Appstore een iTunes giftcard kunnen bestellen. Deze giftcard kan je vervolgens naar de desbetreffende persoon sturen door middel van e-mail adres. Daarna kan deze door de ontvanger verzilverd worden in de iTunes Store, App Store, iBooks Store en/of Mac App Store, mits deze een iTunes account heeft.
Een ander voorbeeld van het gebruik van Mobile Giftcards is Dunkin’ Donuts, het leuke van deze applicatie is dat je zelf een design kan uitkiezen dat past bij de persoon naar wie je de giftcard wilt opsturen. Uiteraard met het gewenste bedrag dat je wilt geven. Deze giftcard wordt vervolgens bezorgd door middel van een SMS, e-mail of via Facebook.
Gezien het internationale succes op het gebied van Mobile Giftcards van retailers als Starbucks, Dunkin Donuts en American Eagle is het opmerkelijk dat er nog relatief weinig gebeurd op dit gebied in Nederland. Er liggen zeker kansen voor retailers om hun cadeaukaarten te digitaliseren en het aanbieden via een APP of mobiele website mogelijk te maken. Daarbij zijn er succesvolle voorbeelden uit het buitenland, maar naar mijn mening kan het nog beter en persoonlijker. Dit door bijvoorbeeld een persoonlijke videoboodschap aan de giftcard te koppelen, waarbij je als je de giftcard in de APP opent een felicitatie krijgt van de gever. Daarnaast zou de retailer de consument een Push-notificatie moeten sturen op het moment dat de giftcard bijna verloopt en/of als de consument in de buurt van de winkel van de retailer is. Op deze manier wordt er op persoonsniveau, gebaseerd op tijd en locatie ingespeeld op de mogelijke aankopen van de consument.
MobileMarketing.nl 2013
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!