De laatste woensdag van september is het World School Milk Day. Een jaarlijks terugkerende dag in het teken van schoolmelk. En dat is noodzakelijk. Melk bevat de bouwstenen die opgroeiende kinderen nodig hebben. Helaas heeft schoolmelk de afgelopen decennia ingeboet aan populariteit en zijn de fris- en fruitdranken geliefder geworden. De campagne die wordt ingezet heeft als doel om het imago van de schoolmelk te verbeteren - ‘af te stoffen’ - en de kennis over de ‘gezonde noodzaak’ van melk aan ouders én kinderen over te dragen.
‘Melk is goed voor elk’
Melk behoort tot het ‘basisvoedsel’ dat opgroeiende kinderen nodig hebben. Er zitten belangrijke voedingstoffen in, zoals calcium, vitamine a, b2, b12 en eiwitten. Vandaag de dag wordt er in Nederland minder schoolmelk gedronken. Dat is geen positieve ontwikkeling, omdat dat de alternatieve dranken te veel suiker bevatten en zo bijdragen aan overgewicht onder kinderen. Helaas is het aantal kinderen met overgewicht al verontrustend toegenomen. Naast het binnenkrijgen van de juiste voedingstoffen, draagt schoolmelk in ontwikkelingslanden ook bij aan de educatieve ontwikkeling van kinderen. In deze landen vormt schoolmelk namelijk een ‘trigger’ om kinderen aan te sporen naar school te gaan, daar waar ouders dit niet altijd stimuleren. Dit betekent dat de kinderen dankzij de schoolmelkdistributie ook in de gelegenheid zijn in de lessen te participeren.
Geen bommetje
De wereld schoolmelkdag campagne kent twee uitdagingen. Ten eerste om internationaal aandacht te vragen voor het belang van schoolmelk in ontwikkelingslanden. Dit gebeurt onder meer door de Food for Development Office (FfDO). Via de FfDO wordt er door verschillende partijen zoals NGO’s, lokale overheidsinstanties en het bedrijfsleven een bijdrage geleverd aan het realiseren van schoolmelkprogramma’s in ontwikkelingslanden. Het imago van melk ‘opkrikken’ is de tweede uitdaging. Want hoe maak je melk onder kinderen weer cool? Moet melk in een andere verpakking verkocht worden en verkrijgbaar zijn in drankautomaten? Heeft het nut dat sinds kort nieuwe commercials met Peer Mascini van de welbekende reclamezin ‘ik heb nog zo gezegd geen bommetje’ weer op de tv zijn? Mijns inziens kan een commercial zoals een van Melkunie hieraan bijdragen. Het zal echter een gecombineerde uitdaging zijn. Naast dat melk onder kinderen weer populair moet worden - door een combinatie van verpakking, design, originele verkooppunten en een daarbij horende commercial, zoals die met Peer Mascini - is educatie van kinderen ook een belangrijke factor. De schoolmelkdag draagt hieraan bij door schoolkinderen bijvoorbeeld op een boerderij te laten zien waar melk vandaan komt. Dat is stap 1: bewustwording ‘op locatie’. Het gaat niet alleen om ‘leuk’, maar ook ‘leerzaam’.
Wat Jamie Oliver kan…
Een goed voorbeeld van een succesvolle gezondheidsmarketingcampagne die ook voorziet in educatie is de campagne die chef-kok Jamie Oliver voert in Groot-Brittannië. Hij is dè marketingtool in de strijd om gezonder eten in de schoolkantines te introduceren. En zijn ‘school dinners campagne’ heeft een groot succes. Het heeft ten eerste geleid tot bewustwording van het probleem en ten tweede heeft het daadwerkelijk resultaat: na de start van de campagne in 2008 zijn inmiddels ruim 500.000 kinderen overgestapt naar gezonde schoolmaaltijden. Daarnaast zijn er bedrijven die zijn initiatief steunen en krijgt hij de overheid zover ‘te luisteren’ naar zijn roep om verandering.
Melk biedt toekomst
Naast het opkrikken van het imago speelt educatie richting de ouders een belangrijke rol. De uitdaging om ouders bij te brengen dat melk voor hun schoolgaande kinderen noodzakelijk is, wordt met de jaren groter. Feit is dat de afgelopen jaren de volwassen Nederlander te dik is geworden door onder andere slechte keuzes in voeding. Hier ligt deels een taak voor de overheid en deels voor het bedrijfsleven. Wereld schoolmelkdag probeert hier een steentje aan bij te dragen door schoolmelk weer een dag (internationaal) op de kaart te zetten. Andere initiatieven en bijdragen zijn natuurlijk altijd welkom en niet alleen in Nederland, maar ook in ontwikkelingslanden. Niet om daar schoolmelk hip en cool te maken, maar om zo bij te dragen aan de algehele ontwikkeling en educatie van deze kinderen, want dit bepaalt hun toekomst. Ik ben benieuwd. Wat zien jullie als de beste manier om schoolmelk in Nederland meer onder de aandacht van kinderen en ouders te krijgen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!