45 procent van de marketeers is het eens met de stelling dat de P van Prijs weer een prominentere plek krijgt binnen de marketingstrategie. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).
De Grote Marketing Enqête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel VIII: Instrument prijs weer prominenter in beeld.
Negatieve impact
Ja hè hè… Natúúrlijk heeft een fors deel van de marketeers (42 procent) nu al last van de huidige prijsinflatie! Duurdere energie en duurdere grondstoffen zorgen ervoor dat de helft zijn prijzen al omhoog heeft gedaan. Een overgrote meerderheid zegt dan ook dat prijsinflatie en markt een negatieve impact op het resultaat oplevert of zal gaan opleveren (72 pct).
De ontstane situatie leidt ertoe dat het prijsinstrument weer prominenter in beeld komt. 45 procent van de marketeers is het althans met die stelling eens. (Minder dan een vijfde is het daarmee oneens.)
Ergo, het is crisis
Vier op de tien rekent prijsverhogingen sowieso door en bijna de helft van de marketeers (49 pct) zegt een gedifferentieerde prijsstrategie te hanteren. Ergo, het is crisis, de P van prijs is terug van (nooit helemaal) weggeweest.